Kansallisarkiston toiminta digitaalisessa toimittamisessa on lainmukaista – Eduskunnan oikeusasiamiehen ratkaisu asiasta tehtyihin kanteluihin
Digitaalisen palvelukonseptin kehittämisessä Kansallisarkisto seuraa jatkossakin asiakastarpeiden muutoksia.
Eduskunnan oikeusasiamies on 26.8. antanut ratkaisun koskien kolmea kantelua, joissa arvosteltiin Kansallisarkiston menettelyä Hämeenlinnan toimipaikan palveluiden muutoksista ja siirtymisestä digitaaliseen asiakirjatoimitukseen.
Oikeusasiamies toteaa ratkaisussaan, että Kansallisarkiston palvelu Hämeenlinnassa on lainmukaista, eikä oikeusasiamiehellä ole aihetta ryhtyä enemmälti tutkimaan kanteluissa esiin nostettuja seikkoja.
Digitaalisen toimittamisen palvelukonsepti perustuu seuraaviin lähtökohtiin:
- digitaalisten toimitusten tavoitteena on keskimäärin 14 vuorokauden toimitusaika
- kaikille avoin tutkijasalipäivä kerran kuukaudessa
- luvanvarainen itsepalveluasiointi (päiviä tai kokonainen viikko kuukaudessa) aikakriittisen tutkimuksen mahdollistamiseksi
Hämeenlinnan lisäksi digitaalisen toimittamisen palvelua ollaan laajentamassa myös Turkuun ja Vaasaan.
Digitaalisen palvelukonseptin kehittämisessä Kansallisarkisto seuraa jatkossakin asiakastarpeiden muutoksia sekä saamaansa asiakaspalautetta. Muutoksen tavoitteena on lisätä, eikä vähentää Kansallisarkistoon tietoaineistoihin kohdistuvia tutkimusmahdollisuuksia.
Lisätietoja
Vili Herdell
Käytön palvelut ja innovaatiot -osaamisalueen johtaja
[email protected]
Tomi Rasimus
Yksikönpäällikkö, tietopyynnöt ja käyttöoikeudet
[email protected]
Tutustu myös
-
23.10.2025 16:15
Astia-verkkopalvelussa ylimääräinen huoltokatko maanantaina 27.10. klo 9–16
Aineistoja ei voi hakea, selata tai tarkastella digitaalisesti eikä tietopyyntöjä voi tehdä.
-
22.10.2025 16:50
Tutkijoiden tarpeita ei ole unohdettu digitaalisessa toimittamisessa – Kansallisarkisto voi yhteistyössä digitoida laajojakin kokonaisuuksia
Tekstintunnistus ja laajat digitaaliset kokonaisuudet avaavat uusia mahdollisuuksia myös historiantutkimukselle.