Digitaalinen toimittaminen pysyväksi toimintamalliksi Hämeenlinnassa

Julkaisuajankohta 26.5.2025 14.06
Tyyppi:Tiedote
Kuvassa digitoidaan aineistoa digitointipöydällä.

Kansallisarkisto on päättänyt digitaalisen toimittamisen vakiinnuttamisesta Hämeenlinnan toimipaikassa 1.8.2025 alkaen.

Kansallisarkisto on päättänyt digitaalisen toimittamisen vakiinnuttamisesta Hämeenlinnan toimipaikassa 1.8.2025 alkaen.

Digitaalinen toimittaminen

Digitaalisesti toimitettuna asiakas saa tilaamansa aineiston digitoituna Astia-verkkopalveluun sen sijaan, että se toimitettaisiin toimipaikan tutkijasaliin fyysisesti. Lue lisää.

Aineistojen ensisijainen tutkimustapa jatkossakin digitaalinen

Hämeenlinnan toimipaikan tutkijasali ja asiakaspalvelu ovat olleet suljettuja asiakkailta kokeilun aikana. Aineistot on toimitettu vain digitaalisesti joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta.

Pysyvässä toimintamallissa otetaan kuitenkin huomioon kokeilun aikana saatu asiakaspalaute ja palvelumalliin lisätään mahdollisuuksia myös aineiston fyysiseen käyttöön. Ensisijainen asiointitapa aineistojen käytössä on kuitenkin digitaalinen.

Toimintamallin tavoitteena on 14 vuorokauden toimitusaika. Erityisiä toimenpiteitä vaativissa digitoinneissa toimitusaika on 30 vuorokautta. Asiakkaalle toimitetaan veloituksetta yksi arkistoyksikkö kerrallaan.

Rajatut mahdollisuudet myös tutkijasaliasiointiin

Hämeenlinnan toimipaikassa on suunnitelmana tarjota jatkossa kahta eri mallia analogisten aineistojen käyttöön tutkijasalissa:

  • Itsepalvelupäivä kerran kuussa yksittäisille asiakkaille, joiden aineiston digitointi ei ole mahdollista tai järkevää esimerkiksi aineiston laajuuden tai tekijänoikeudellisten syiden takia. Tilausten käsittelijät tekevät arvion aineistoista, jotka eivät sovellu digitointiin.  
  • Tieteellisen tutkimuksen tekijöille oma palvelukonsepti, jossa tarjotaan mahdollisuus laajempaan itsepalveluasiointiin ennakkohakemusten perusteella tiettyyn tarpeeseen ja tietylle ajanjaksolle. Tavoitteena mahdollistaa pitkäjänteinen työskentely laajojen tutkimusaineistojen parissa ilman, että jokaista käyntiä on sovittava erikseen.

Tiedotamme palvelumallin yksityiskohdista tarkemmin, kun suunnittelu on edennyt täsmällisiin ohjeistuksiin käyttäjille.

 

Lisätietoja:  

​​​​​​​Vili Herdell

​​​​​​​Johtaja, käytön palvelut ja innovaatiot (​​​​​​​[email protected])

Maria Kallio-Hirvonen

Yksikönpäällikkö, käytön palvelut ([email protected])

Tiedote