Digitala leveranser blir ett permanent tillvägagångssätt i Tavastehus

Utgivningsdatum 26.5.2025 14.06 | Publicerad på svenska 11.6.2025 kl. 14.42 | Ändrad 11.6.2025 kl. 14.50
Typ:Pressmeddelande
Kuvassa digitoidaan aineistoa digitointipöydällä.

Riksarkivet har beslutat att etablera digital leverans på verksamhetsstället i Tavastehus från och med den 1 augusti 2025.

Riksarkivet har beslutat att etablera digital leverans på verksamhetsstället i Tavastehus från och med den 1 augusti 2025.

Digital leverans

Vid digital leverans får kunden det beställda materialet digitaliserat i webbtjänsten Astia i stället för att få det fysiskt levererat till forskarsalen på verksamhetsstället. Läs mer.

Även fortsättningsvis undersöks material huvudsakligen digitalt

Forskarsalen och kundtjänsten på verksamhetsstället i Tavastehus har varit stängda för kunder under pilotprojektet. Med några undantag har material endast levererats i digitalt format.

För det permanenta tillvägagångssättet beaktas dock kundernas respons från pilotprojektet och servicemodellen kommer även att omfatta möjlighet att använda material fysiskt.

Den primära metoden för att använda material är dock digital.

Målet för tillvägagångssättet är en leveranstid på 14 dagar. För digitalisering som kräver särskilda åtgärder är leveranstiden 30 dagar. En arkivenhet i taget levereras till kunden utan kostnad.

Även begränsade möjligheter att besöka forskarsalen

På verksamhetsstället i Tavastehus är planen att i fortsättningen erbjuda två olika modeller för att använda analogt material i forskarsalen:

  • En självbetjäningsdag en gång i månaden för enskilda kunder vars material inte kan digitaliseras, exempelvis på grund av materialets omfattning eller av upphovsrättsliga skäl. De som behandlar beställningarna gör en bedömning av material som inte lämpar sig för digitalisering.
  • Ett särskilt servicekoncept för vetenskapliga forskare som ger möjlighet till utökad självbetjäning på grundval av förhandsansökningar för ett specifikt behov och under en specifik tidsperiod. Syftet är att göra det möjligt att arbeta långvarigt med omfattande forskningsmaterial utan att behöva ordna varje besök separat.

Vi ger mer detaljerad information om servicemodellen när planeringen har nått så långt som till exakta instruktioner för användare.

Mer information

Vili Herdell

Direktor, Användningstjänster och innovation
[email protected]

Maria Kallio-Hirvonen

Enhetschef, Användningstjänster
[email protected]

Pressmeddelande