Digital leverans
Digital leverans är en tjänst som tillhandahålls av Riksarkivet och med vilken du får det beställda informationsmaterialet i Astia-tjänsten, vanligtvis cirka inom två veckor från beställningen.
Digital leverans är en tjänst som tillhandahålls av Riksarkivet och med vilken du får det beställda informationsmaterialet i Astia-tjänsten, vanligtvis cirka inom två veckor från beställningen.
Digitala leveranser är ett primärt leveranssätt för material som har arkiverats på följande verksamhetsställen:
- Tavastehus
Det planeras att utöka tjänsten till Åbo och Vasa. Läs mer.
På den här sidan
- Tjänstebeskrivning
- Kundanvisningar
- Vanliga frågor
- Kontakta oss
Du kan avgiftsfritt beställa en arkivenhet i sänder för digital leverans.
Om det levererade materialet inte omfattas av åtkomstbegränsningar, kan alla kunder fritt använda det. Du kan använda åtkomstbegränsat material endast på kunddatorerna i Riksarkivets forskarsalar.
Se mer detaljerade beställningsanvisningar nedan.
Forskarsalar huvudsakligen stängda
Forskarsalarna på de verksamhetsställen som omfattas av digitala leveranser är i regel stängda.
Om materialet inte kan levereras digitalt, kan du använda materialet på plats en gång i månaden på forskarsalsdagen.
Om digitala leveranser och forskarsalsdagen inte svarar på ditt användningsbehov, kan du ansöka om ett tillstånd för självbetjäning. Grunden kan vara till exempel finansierad forskning, utövande av näringsverksamhet eller ärendehantering med myndigheterna.
Läs mer nedan om forskarsalsdagen och om hur du kan ansöka om ett tillstånd för självbetjäning.
Användning av material blir mer tillgänglig
Orsaken till att övergå till digitala leveranser är framför allt en ändring i kundbeteendet. Att besöka forskarsalar är mer sällan meningsfullt eller möjligt för kunden till exempel på grund av öppettider eller långa avstånd.
Under de senaste åren har fokus för användning av informationsmaterial i mer omfattande grad övergått till digitala material. Användningen av dem effektiveras av nya tekniker, såsom maskinell textigenkänning.
Digitala leveranser gör det möjligt att använda materialet oberoende av tid och plats. Om du vill kan du enkelt dela dina arkivfynd i nätgemenskaper med andra som är intresserade av ämnet.
Minskningen av fysisk hantering bidrar också till att unika originalmaterial bevaras.
Instruktioner
Beställ det material du behöver via webbtjänsten Astia på samma sätt som du skulle beställa material till en forskarsal.
Gör beställning i Astia
- Logga in i webbtjänsten Astia med dina Suomi.fi-koder.
- Uppge användningssyfte.
- Sök material.
- Materialet ska förvaras på ett verksamhetsställe som omfattas av digitala leveranser. Du kan antingen begränsa sökningen eller filtrera sökresultatet enligt förvaringsplats. Till exempel visar filtreringen ”Riksarkivet Tavastehus” endast de material som förvaras i Tavastehus.
- Lägg till det material du vill ha i beställningskorgen genom att klicka på ”Lägg till i beställningskorgen”.
- Du kan avgiftsfritt beställa en arkivenhet i sänder för digital leverans.
- Du kan bara ha en avgiftsfri beställning i sänder. Du kan göra en ny beställning när digitaliseringen är färdig och du har meddelats om den.
- Vi digitaliserar även åtkomstbegränsat material, men för närvarande är de bara tillgängliga i forskarsalarna på Riksarkivets verksamhetsställen.
- Beställ materialet. Gå till beställningskorgen genom att klicka på kundvagnen uppe till höger.
- Välj det verksamhetsställe dit beställningen levereras: Till exempel ”Riksarkivet Tavastehus”
- Slutför beställningen.
Gör en begäran om information om du söker efter en enskild uppgift
Om du söker efter en enskild uppgift, rekommenderar vi att du gör en begäran om information. Tjänsten är avgiftsbelagd eftersom vi söker efter den uppgift i materialet som du behöver.
Genom digital leverans digitaliserar vi hela arkivenheten och kunden sköter sökningen av uppgiften.
Leverans av material
- Vi levererar de digitaliserade arkivenheterna inom 14 dagar efter att beställningen gjorts i webbtjänsten Astia.
- Om det material som du vill ha inte kan levereras digitalt (till exempel på grund av materialets kvalitet eller juridiska grunder), kan du använda det på en forskarsalsdag som är öppen för alla och som vi ordnar en gång i månaden.
- När materialet är tillgängligt, får du ett meddelande via e-post.
- I Astia kan materialet användas även av andra kunder, inom ramen för eventuella åtkomsträttigheter.
- Det visnings- och åtkomstbegränsade materialet är för närvarande bara tillgängligt i forskarsalarna på Riksarkivets verksamhetsställen.
Obs. Vi levererar också fjärrlån digitalt.
På de verksamhetsställen som omfattas av digitala leveranser ordnar vi en forskarsalsdag som är öppen för alla en gång i månaden.
På forskarsalsdagen kan du använda de material som vi inte kan leverera digitalt. På forskarsalsdagen kan du också använda åtkomst- och visningsbegränsat material på kunddatorerna (förhandsbokning), använda mikrofilmer, forskarsalens förteckningar och kataloger samt verksamhetsställets referensbibliotek. Rådgivningstjänsten betjänar hela dagen.
På forskarsalsdagen har verksamhetsställets forskarsal öppet kl. 10–18. Vi rekommenderar att du beställer material på förhand via webbtjänsten Astia. Du kan också göra din beställning på plats kl. 10–15.30.
De månatliga forskarsalsdagarna ordnas enligt följande tidsplan:
Verksamhetsställe | Datum för forskarsalsdagen |
---|---|
Tavastehus | 4:e torsdagen i månaden |
Den första öppna forskarsalsdagen i Tavastehus är torsdag 28.9 kl. 10–18.
I juli ordnas inte forskarsalsdagen, inte heller när forskarsalsdagen infaller på en helgdag.
Svarar digitala leveranser och den månatliga forskarsalsdagen inte på dina forskningsbehov? Du kan ansöka om ett tillstånd för självbetjäning på de verksamhetsställen som omfattas av digitala leveranser samt på verksamhetsstället i Jyväskylä.
Grunder för självbetjäning kan vara till exempel finansierad forskning, utövande av näringsverksamhet eller ärendehantering med myndigheterna.
Självbetjäning är möjlig vid separat fastställda tidpunkter som varierar enligt verksamhetsställen (se tabellen nedan). Under självbetjäningstiden kan du använda informationsmaterial i verksamhetsställets forskarsal.
Man ansöker om ett tillstånd för självbetjäning med ett ansökningsformulär. Sökningen pågår fortfarande.
Den sökande får ett meddelande per e-post när hanteringen är färdig. Tillståndet gäller i 6 månader. Av särskilt skäl kan tillståndet beviljas för 12 månader. Vi förutsätter att den som ansöker om tillstånd för självbetjäning har förmåga till självständigt arbete i forskarsalen.
Tidpunkter för självbetjäning framgår av tabellen nedan:
Verksamhetsställe |
Tidpunkt för självbetjäning |
---|---|
3:e veckan i månaden |
|
Onsdag och torsdag på 1:a och 3:e veckan i månaden |
Den första självbetjäningsveckan i Tavastehus är 15–19.9.
I juli har självbetjäningen sommarpaus. Även sockenhelger kan påverka tjänstens tillgänglighet.
Vanliga frågor
Under de senaste tjugo åren har kundbesöken i våra forskarsalar minskat med över 80 %. Ärendehanteringen fokuserar i allt högre grad på elektroniska informationsmaterial. De flesta av våra kunder som besöker våra forskarsalar beställer endast 1–2 arkivenheter.
När kundbeteendet ändras är vi tvungna att prova nytt och gå dit där de flesta av våra besökare är: på nätet.
Med digital leverans främjar vi riksomfattande tillgång till material som inte ännu har digitaliserats. Syftet är att betjäna en ännu större grupp kunder – även dem som inte har något verksamhetsställe i närheten.
I den här tjänsten handlar det framför allt om ett nytt sätt att göra materialet tillgängligt för användarna.
Beställning av enskilda arkivenheter via digital leverans är avgiftsfri för kunden.
Det är möjligt att vid behov inkludera flera arkivenheter i en leverans, men med undantag för den första tar vi ut en avgift i enlighet med Riksarkivets prislista.
Begränsningen som gäller en avgiftsfri arkivenhet i sänder har gjorts för att vi så snabbt möjligt kan leverera material till så många kunder som möjligt.
Det är möjligt att vid behov inkludera flera arkivenheter i en leverans, men med undantag för den första tar vi ut en avgift i enlighet med Riksarkivets prislista.
Enligt arkivlagen har Riksarkivet en möjlighet att svara på dokumentbeställningar och begäranden om information inom 1–2 månader. Så snabba leveranser som möjligt är dock en fördel för alla.
Pilotfasen före lanseringen av tjänsten visade att 14 dagars leveranstid är möjlig i en normal situation. Därför strävar vi alltid efter att leverera material som beställs via tjänsten i regel inom två veckor.
Vi levererar fjärrlån digitalt från de verksamhetsställen som omfattas av digitala leveranser.
Merparten av församlingarnas material är deponeringar i Riksarkivet och Riksarkivet har inget tillstånd att digitalisera dem.
Referensbiblioteket, liksom forskarsalens andra platsberoende tjänster, kan användas på en forskarsalsdag som ordnas månatligen.
Be om hjälp och ge respons!
Förändringen i tjänsten är betydande och kan ge upphov till många frågor, men oroa dig inte – vi finns här för att hjälpa dig. Vi erbjuder kundsupport via chatt på vår hemsida från måndag till torsdag kl. 13–16. Servicenumret för forskningssalarna kan ringas från tisdag till fredag kl. 12–14 (från 8.10.).
Respons på tjänsten för digital leverans kan ges via en länk som kunden får efter att beställningen har gjorts. Vid eventuella problem kan kunden kontakta oss på [email protected].
Mer information
Vili Herdell
direktör, Användningstjänster och innovation
fö[email protected]