Digital leverans

Riksarkivet levererar alla beställningar till forskarsalen på verksamhetsstället i Tavastehus digitalt mellan den 22 oktober 2024 och den 31 mars 2025.

Vad handlar det om? Normalt sett innebär en beställning till en forskarsal att material beställs till forskarsalen på verksamhetsstället. För att få tillgång till materialet måste man ta sig till verksamhetsstället inom de begränsade öppettiderna.

När materialet levereras digitalt får kunden tillgång till samma material i digital form i webbtjänsten Astia. Leveranstiden är 2–16 dagar, och därefter är materialet tillgängligt dygnet runt, var du än befinner dig!

Vi digitaliserar även visnings- och användningsbegränsat material, men för närvarande är de bara tillgängliga i forskarsalarna på Riksarkivets verksamhetsställen.

Förbättrad tillgång till material i hela landet

Tjänsten för digitala leveranser möjliggör behovsbaserad digitalisering av material och tillgång till det arkivmaterial som kunderna behöver oberoende av tid och plats.

Tjänsten kommer att minska kundernas behov av fysiska besök och göra materialen mer lättillgängliga i hela landet. Med digital leverans kan digitaliseringsresurserna på ett mer effektivt sätt riktas till det material som används mest.

Digitalisering skyddar också ömtåligt originalmaterial genom att behovet av att hantera det fysiska materialet minskar.

Forskarsalen i Tavastehus stänger för kunder den 17 oktober

Vi vill vara djärva och prova ett nytt tillvägagångssätt, vilket naturligt nog kommer att påverka den nuvarande tjänsten. 

För att möjliggöra digital leverans kommer forskarsalen och kundtjänsten på verksamhetsstället i Tavastehus att vara stängda under pilotprojektet. Rådgivningen kommer att vara tillgänglig via det gemensamma rådgivningsnumret för forskarsalar och Riksarkivets livechatt.

Den sista veckan forskarsalen är öppen är vecka 42, dvs. från den 15 till den 17 oktober 2024. De sista beställningarna som ska levereras till forskningssalen måste göras senast den 16 oktober 2024.

Tyvärr kommer det inte att vara möjligt att alls behandla beställningar som görs via Astia mellan den 18 och den 21 oktober 2024.

Är du forskare eller ingår du i ett forskningsprojekt som behöver tillgång till större materialhelheter? Vänligen kontakta oss via e-post på [email protected]

Be om hjälp och ge respons!

Förändringen i tjänsten är betydande och kan ge upphov till många frågor, men oroa dig inte – vi finns här för att hjälpa dig. Vi erbjuder kundsupport via chatt på vår hemsida från måndag till torsdag kl. 13–16. Servicenumret för forskningssalarna kan ringas från tisdag till fredag kl. 12–14 (från 8.10.).

Respons på tjänsten för digital leverans kan ges via en länk som kunden får efter att beställningen har gjorts. Vid eventuella problem kan kunden kontakta oss på [email protected].

Mer information

Maria Kallio-Hirvonen

enhetschef, Användningstjänster
[email protected]

Vili Herdell

direktör, Användningstjänster och innovation
[email protected]