Digital leverans

Digital leverans är en tjänst som tillhandahålls av Riksarkivet och med vilken du får det beställda informationsmaterialet i Astia-tjänsten, vanligtvis cirka inom två veckor från beställningen.

Digital leverans är en tjänst som tillhandahålls av Riksarkivet och med vilken du får det beställda informationsmaterialet i Astia-tjänsten, vanligtvis cirka inom två veckor från beställningen.

Digitala leveranser är ett primärt leveranssätt för material som har arkiverats på följande verksamhetsställen:

  • Tavastehus

Det planeras att utöka tjänsten till Åbo och Vasa. Läs mer.


​​​​​​​

På den här sidan

Du kan avgiftsfritt beställa en arkivenhet i sänder för digital leverans.

Om det levererade materialet inte omfattas av åtkomstbegränsningar, kan alla kunder fritt använda det. Du kan använda åtkomstbegränsat material endast på kunddatorerna i Riksarkivets forskarsalar.

Se mer detaljerade beställningsanvisningar nedan.

Forskarsalar huvudsakligen stängda

Forskarsalarna på de verksamhetsställen som omfattas av digitala leveranser är i regel stängda.

Om materialet inte kan levereras digitalt, kan du använda materialet på plats en gång i månaden på forskarsalsdagen.

Om digitala leveranser och forskarsalsdagen inte svarar på ditt användningsbehov, kan du ansöka om ett tillstånd för självbetjäning. Grunden kan vara till exempel finansierad forskning, utövande av näringsverksamhet eller ärendehantering med myndigheterna.

Läs mer nedan om forskarsalsdagen och om hur du kan ansöka om ett tillstånd för självbetjäning.

Användning av material blir mer tillgänglig

Orsaken till att övergå till digitala leveranser är framför allt en ändring i kundbeteendet. Att besöka forskarsalar är mer sällan meningsfullt eller möjligt för kunden till exempel på grund av öppettider eller långa avstånd.

Under de senaste åren har fokus för användning av informationsmaterial i mer omfattande grad övergått till digitala material. Användningen av dem effektiveras av nya tekniker, såsom maskinell textigenkänning.

Digitala leveranser gör det möjligt att använda materialet oberoende av tid och plats. Om du vill kan du enkelt dela dina arkivfynd i nätgemenskaper med andra som är intresserade av ämnet.

Minskningen av fysisk hantering bidrar också till att unika originalmaterial bevaras.

Instruktioner

Vanliga frågor

Be om hjälp och ge respons!

Förändringen i tjänsten är betydande och kan ge upphov till många frågor, men oroa dig inte – vi finns här för att hjälpa dig. Vi erbjuder kundsupport via chatt på vår hemsida från måndag till torsdag kl. 13–16. Servicenumret för forskningssalarna kan ringas från tisdag till fredag kl. 12–14 (från 8.10.).

Respons på tjänsten för digital leverans kan ges via en länk som kunden får efter att beställningen har gjorts. Vid eventuella problem kan kunden kontakta oss på [email protected].

Mer information

Vili Herdell

direktör, Användningstjänster och innovation
[email protected]