Fastställande av förvaringstiderna för socialvårdshandlingar
Informationshanteringsenheten ansvarar för att fastställa förvaringstiderna, såvida förvaringstiden inte har fastställts i lagstiftningen. Bestämmelser om förvaringstider för klienthandlingar inom socialvården finns i lagen om behandling av kunduppgifter inom social- och hälsovården, som träder i kraft den 1 januari 2024.
- De förvaringstider som träder i kraft den 1 januari 2024 tillämpas retroaktivt på kundhandlingar för så lång tid som handlingar tillkommit.
- Det finns rekommendationer för fastställande av förvaringstider för andra än kundhandlingar.
- Ansvaret för att fastställa förvaringstiden kan ankomma på informationshanteringsenheten.
- Vid fastställandet av förvaringstiderna är det bra att begrunda det ursprungliga behovet av att använda handlingarna och i hur stor utsträckning informationstjänsten som gäller materialet används.
- Läs: Rekommendation om förvaringstider för informationsmaterial och om åtgärder efter förvaringstidens slut (Finansministeriet 2023, på finska)
Förvaringstider för klienthandlingar inom socialvården
Bestämmelser om förvaringstiderna för klienthandlingar inom socialvården finns i lagen om behandling av kunduppgifter inom social- och hälsovården (703/2023, gäller fr.o.m. 1.1.2024). I ovan nämnda lag föreskrivs att de förvaringstider som anges i den också tillämpas på handlingar som har upprättats innan lagen träder i kraft. Dessutom tillämpas vad arkivverket och Riksarkivet särskilt bestämt om arkivering av handlingar.
Tabell: Förvaringstiderna för klienthandlingar inom socialvården från och med den 1 januari 2024 och retroaktivt för så lång tid som uppgifter har tillkommit.
Kundhandlingar eller serviceuppgift där kundhandlingar upprättas | Förvaringstid |
---|---|
Klientrelationshandling och basuppgifter om klienten | 2 år efter klientens död |
Serviceuppgift för barnfamiljer | 30 år efter att ärendet stängdes |
Serviceuppgift för personer i arbetsför ålder | 10 år efter att ärendet stängdes |
Serviceuppgift för äldre | 10 år efter att ärendet stängdes |
Serviceuppgift inom missbrukarvården | 10 år efter att ärendet stängdes |
Serviceuppgift inom funktionshinderservicen | 10 år efter att det sista ärendet stängdes, när behovet av funktionshinderservice har upphört |
Serviceuppgift inom barnskyddet | 2 år efter klientens död |
Serviceuppgift inom tillhandahållandet av familjerättsliga tjänster | I ärenden som gäller barn 120 år efter barnets födelse, i andra ärenden 10 år efter att ärendet stängdes |
Verifikat | 3 år |
Beslut om klientavgifter och handlingar som gäller inkomstutredningar | 12 år efter att beslutet upphörde att gälla |
Kontakt eller korrespondens i anslutning till den klientspecifika servicen | 3 år efter dateringen av ett meddelande eller motsvarande |
Kopior av utlåtanden och intyg som upprättats för andra aktörer | 5 år efter att intyget eller utlåtandet upprättades |
Video- och ljudupptagningar som spelas in inom socialservicen | Får förstöras när användningsbehovet har upphört och behövliga anteckningar har gjorts i klienthandlingarna |
Handlingar i anknytning till hanteringen av utlämnande av uppgifter | |
Tillstånd för utlämnande, samtycken, förbudshandlingar | Den nyaste versionen 12 år efter dödsfallet, föregående 12 år efter att en ny version upprättats |
Förvaringstider för andra handlingar inom socialvården
I socialvårdens arkiv ingår i regel även andra handlingar än klienthandlingar inom socialvården. För att fastställa förvaringstiderna för andra handlingar än klienthandlingar kan man använda åtminstone följande gällande rekommendationer om förvaringstiden:
Kommunförbundet har publicerat handböcker om förvaringstiderna för kommunala handlingar sedan början av 2000-talet. Handböckerna uppdateras inte längre, men deras informationsinnehåll kan användas som hjälp när handlingarnas förvaringstider fastställs.
Rekommendationer om förvaringstid för handlingar som ingår i socialvårdens arkiv kan finnas åtminstone i följande handbok:
Informationshanteringsnämnden har gett en rekommendation som konkretiserar det förvaringsbehov som anges i 21 § i lagen om informationshantering vad gäller informationsmaterial för vilket det inte föreskrivs någon förvaringstid i lag. Rekommendationen om förvaringstiden för informationsmaterial och åtgärderna efter förvaringstidens slut innehåller rekommenderad praxis och är inte förpliktande. Den innehåller också rekommendationer om förvaringstider för personalförvaltningens och upphandlingsfunktionens handlingar. Rekommendationen kommer senare att kompletteras i fråga om förvaringstiderna för övriga verksamhetsprocesser.
När ovan nämnda rekommendationer om förvaringstider tillämpas ska man beakta att de som namnet säger är rekommendationer och att informationshanteringsenheten har det slutliga ansvaret för att fastställa förvaringstiderna. Förvaringstiden kan vid behov genom informationshanteringsenhetens eget beslut vara längre än den rekommenderade.
Informationshanteringsenhetens ansvar för fastställandet av förvaringstiderna
Informationshanteringsenheten ansvarar för att fastställa förvaringstiden för informationsmaterialet, om förvaringstiden inte har fastställts i lagstiftningen. Genom att fastställa när förvaringstiden löper ut fastställs samtidigt också när arkiveringsfasen för informationsmaterial som ska arkiveras inleds.
När förvaringstiderna fastställs ska man beakta nödvändigheten av informationsmaterialet i myndighetens verksamhet för det ursprungliga användningsändamålet, tillgodoseendet av en fysisk eller juridisk personers rättsskydd, rättsverkningarna av avtal eller andra privaträttsliga rättshandlingar, de skadeståndsrättsliga preskriptionstiderna och de straffrättsliga preskriptionstiderna.
Lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen 906/2019, 21 § Definition av behovet att förvara informationsmaterial
Om det inte i lag föreskrivs om förvaringstiderna för informationsmaterial eller handlingar ska förvaringstiderna bestämmas med beaktande av
- i vilken utsträckning informationsmaterialet behövs i myndighetens verksamhet för det ursprungliga användningsändamålet,
- genomförandet och verifieringen av fysiska eller juridiska personers förmåner, rättigheter, förpliktelser och rättssäkerhet,
- rättsverkningarna av avtal eller andra privaträttsliga rättshandlingar,
- de skadeståndsrättsliga preskriptionstiderna, och
- de straffrättsliga preskriptionstiderna
Efter att förvaringstiden gått ut ska informationsmaterialen utan dröjsmål arkiveras eller förstöras på ett informationssäkert sätt.
Mer information: Rekommendation om förvaringstider för informationsmaterial och om åtgärder efter förvaringstidens slut