Tjänster för användning av informationsmaterial
Digitalt informationsmaterial tillgängligt via Astia
Astia erbjuder alla Riksarkivets kunder sök- och användningstjänster för informationsmaterial samt ärendetjänster. Astia innehåller både informationsmaterial i förvaringsskedet och i arkiveringsskedet samt deras metadata.
Kunder inom den offentliga förvaltningen, såsom statliga myndigheter och kommunala aktörer, använder tjänsterna för de informationsmaterial i förvaringsskedet som de har överfört till Riksarkivet. Något separat avtal om ibruktagandet av Astia görs inte. Myndighetskunden får i samband med överföringen av informationsmaterial närmare anvisningar om ibruktagandet av Astia.
Astia stöder de vanligaste webbläsarna och användningen är avgiftsfri. Astia är ständigt tillgänglig med undantag för regelbundna och separat meddelade serviceavbrott.
Bildmaterial är tillgängligt direkt i användargränssnittet. Andra vanliga filformat kan laddas ner för användning.
Vid sökning av informationsmaterial används den metadata som sparats i samband med överföringen. Sökningen i Astia riktas inte mot dokumentens innehåll.
Användningen av informationsmaterial som är i förvaringsskedet förutsätter inloggning och åtkomsträtt
Informationsmaterial i förvaringsskedet är åtkomstbegränsat. Användningen förutsätter inloggning och åtkomsträtt. Materialet är tillgängligt i Astia för den ansvariga myndighetskunden, som kan bevilja en annan myndighet tillstånd för visning av sådana uppgifter som den mottagande myndigheten har rätt att få tillgång till.
Statliga myndighetsanvändare loggar in via Virtu. Andra användare inom den offentliga förvaltningen loggar in via Suomi.fi-identifikation. Användningen av åtkomstbegränsat informationsmaterial förutsätter dessutom en särskild fullmakt för användningen av informationsmaterialet.
Den organisation som administrerar informationsmaterialet fastställer och administrerar själv sin personals åtkomsträttigheter.
Stöd och hjälp för användningen av Astia
Vid frågor och problem som gäller användningen av Astia är responsblanketten i Astia den primära kontaktkanalen. För användare inom den offentliga förvaltningen finns på blanketten ett eget ämnesområde: Användning av Astia-tjänsten för offentliga myndigheter.