Definition av klienthandling inom socialvården
Tillämpningen av lagen om klienthandlingar inom socialvården (254/2015), lagen om behandling av kunduppgifter inom social- och hälsovården (703/2023) och Riksarkivets gallringsbeslut från 2014 (AL/20064/07.01.01.03.01/2014) förutsätter att man känner igen vad som är klienthandlingar inom socialvården. I det här avsnittet behandlas definitionen av klienthandling inom socialvården och de hjälpmedel som finns för att identifiera handlingarna.
- Då förvaringstiderna eller det informationsmaterial som ska arkiveras endast har fastställts enligt serviceuppgift inom socialvården, bör man känna till vilka handlingar som ingår i varje serviceuppgift.
- I vissa situationer kan det vara en utmaning att definiera vad som är en klienthandling inom socialvården.
- Som hjälp för att identifiera klienthandlingar inom socialvården kan man använda THL:s handlingsbeskrivningar.
Förvaringstiderna för handlingar och/eller handlingar som ska arkiveras i lagen om klienthandlingar inom socialvården (254/2015), lagen om behandling av kunduppgifter inom social- och hälsovården (703/2023) och Riksarkivets gallringsbeslut av den 1 december 2014 om förvaring av klienthandlingar (AL/20064/07.01.01.03.01/2014) har fastställts per serviceuppgift. Enskilda handlingar nämns enbart för några serviceuppgifter. Handlingar definieras inte heltäckande för någon enda serviceuppgift. När ovan nämnda lagar och beslut tillämpas måste man veta vilka handlingar som ingår i serviceuppgiften i fråga. Man måste också veta när det är fråga om en klienthandling inom socialvården och när det är fråga om en annan handling vars förvaringstider inte har fastställts i bestämmelserna om klienthandlingar inom socialvården.
I vissa situationer kan det vara en utmaning att identifiera vad som är en klienthandling inom socialvården. En tumregel kan anses vara att alla handlingar som hänför sig till behovet av stöd inom socialvården är klienthandlingar från det att ärendet och klientrelationen inletts. Besvärs- och betalningshandlingar är däremot i regel inte klienthandlingar. Gränsdragningen kan emellertid vara en utmaning då man bedömer vad som är en klienthandling och vad som inte är det. Institutet för hälsa och välfärd (THL) har producerat webbinnehåll som kan användas som hjälpmedel vid bedömningen av handlingens natur. I krävande situationer är det också bra att föra en dialog med socialvårdsexperter om handlingarna och om huruvida handlingen ska klassificeras som en klienthandling eller inte.
TEnligt THL:s definition är en klienthandling inom socialvården en klienthandling som upprättats utifrån en persons stödbehov inom socialvården eller utifrån en klientrelation inom socialvården eller som på annat sätt anknyter till klientrelationen. Klienthandlingarna innehåller uppgifter om en socialvårdsklient, om behandlingen av ärendet och den socialservice som getts. Den som upprättar en klienthandling kan vara en tillhandahållare av socialvårdstjänster, en kund eller någon annan person eller instans.
I lagen om behandling av kunduppgifter inom social- och hälsovården (703/2023, gäller fr.o.m. 1.1.2024) avses med kundhandling en handling som har upprättats eller tagits emot eller som innehåller uppgifter för bedömning av en kunds behov av social- eller hälsovårdstjänster, för ordnande eller tillhandahållande av behövliga tjänster eller för expediering av läkemedel. Med en klienthandling inom socialvården avses en kundhandling som gäller en socialvårdsklient. Med klientuppgift inom socialvården avses uppgifter som ingår i klienthandlingar inom socialvården och andra handlingar som utarbetats inom socialvården och som gäller behovet av stöd för en socialvårdsklient, behandlingen av klientens ärende eller kunduppgifter som gäller den socialservice som ges till klienten.
Hjälp med att fastställa kundhandlingen
Beskrivningar av kundhandlingar som producerats i samband med Kanta-tjänsterna kan användas som hjälp för att identifiera klienthandlingar inom socialvården. Beskrivningarna har utarbetats för digitalt informationsmaterial. De är inte till alla delar direkt tillämpliga på analoga handlingar. De viktigaste hjälpmedlen som utarbetats i samband med Kanta-tjänsterna är:
Handboken om Kanta-tjänster för aktörer inom socialvården är en webbpublikation som uppdateras i webbtjänsten Yhteistyötilat som upprätthålls av Institutet för hälsa och välfärd. I kapitel 9 i handboken om Kanta-tjänster för aktörer inom socialvården behandlas klienthandlingar inom socialvården. Typerna av klienthandlingar beskrivs närmare i punkt 9.2. Som hjälpmedel för identifiering av klienthandlingar fungerar också punkt 9.1.3 Uppgifter som ska lagras i Klientdataarkivet för socialvården och uppgifter som lämnas utanför. Handboken innehåller en förteckning över typer av klienthandlingar som inte exporteras till Kanta-tjänsterna och som således inte uppfyller definitionen av en klienthandling.
Sosmeta-tjänsten kan också användas som hjälp. Sosmeta är en tjänst för socialvårdens handlingsstrukturer och metadata som upprätthålls av Institutet för hälsa och välfärd. I avsnittet Handlingsstrukturer kan beskrivningarna av olika handlingstyper granskas till exempel enligt serviceuppgift, socialservice eller direkt enligt handlingstyp.
I tjänsten Ordlistor för social- och hälsovården finns en länk till en annan webbplats med ordlistor för informationshanteringen inom social- och hälsovården. Länken öppnas i en ny flik som innehåller definitioner av olika typer av klienthandlingar inom socialvården. Definitionerna finns under begreppet dokumentation i ordlistan.
Exempel på definitioner av klienthandlingar inom socialvården
Exemplen nedan beskriver definitionen av klienthandlingar enligt situationen den 21 mars 2023. Det kan ske ändringar i definitionerna senare på grund av ändringar i lagstiftningen eller av andra orsaker.
Åtminstone vid identifieringen av följande handlingar har det förekommit utmaningar:
Nedan listas exempel på handlingar som inte är klienthandlingar inom socialvården
- partens begäran om uppgifter, dvs. när kunden eller en annan part begär handlingar åt sig själv
- beslut om vägran att lämna ut uppgifter till en part
- besvärshandlingar (begäran om omprövning, anmälan om återkallelse av begäran om omprövning, svar på begäran om omprövning, beslut gällande begäran om omprövning, begäran om rättelse av ett fel)
- handlingar förknippade med klientavgifter och annan betalningsrörelse (servicesedel, beslut om klientavgift, klientavgiftsberäkning, utredning av inkomster och utgifter, handlingar förknippade med återbetalning av social kredit: anmälan om krav på återbetalning av social kredit, betalningspåminnelse om social kredit och betalningskrav om social kredit och andra uppgifter om betalning samt uppgifter om uppföljning och utfall)
- kallelser som har skickats till klienten t.ex. om att komma för att diskutera med en socialarbetare
- utlåtanden som utifrån begäran om utlåtande görs om en person som inte är klient inom socialvården
- uppdragsavtal (till exempel avtal mellan en stödfamilj och kommunen eller mellan en familjevårdare och kommunen)
- uppgifter om stödfamiljen/stödpersonen och familjevårdaren (stödfamiljen, stödpersonen och familjevårdaren är tjänsteproducenter, inte klienter inom socialvården)
- ansökan om fastställande av adoption, ansökan om fastställande av avtal om kontakt, avtal om kontakt och samrådshandling inom adoptionsrådgivningen.
Nedan listas exempel på handlingar som är klienthandlingar inom socialvården
- handlingar om omhändertagande:
- ansökan om omhändertagande till förvaltningsdomstolen
- förvaltningsdomstolens interimistiska beslut
- förvaltningsdomstolens tilläggsutredning/begäran om komplettering och svar
- förvaltningsdomstolens beslut i ärende som gäller omhändertagande
- utredning av förhållandena, dvs. utredning om vårdnad om barn och umgängesrätt
- handlingar i anslutning till trygghetstelefontjänsten, bildtelefontjänsten och läkemedelsautomatsystemet.