Kontaktuppgifter för styrning av arkivering
Vi erbjuder handledning, rådgivning och utbildning i frågor som gäller hantering av digitalt och analogt material, arkivering samt värdering. På denna webbplats kan du hitta en hel del färdigt material och svar på frågor som gäller arkivering.
Om du inte kan hitta svar på din fråga eller om du har ytterligare frågor, vänligen kontakta oss direkt.
Observera att när du lägger fram ett ärende till Riksarkivet ska du skicka ditt meddelande till Riksarkivets registratorskontor.
Myndighetskunder
Du kan kontakta Riksarkivet i frågor som gäller myndighetskunder per e-post ([email protected]) enligt principen om en enda kanal. Du kan ta kontakt per e-post när
- när det finns olika behov av tjänster avsedda för myndighetskunder (i fråga om tydliga servicebehov och i frågor som gäller en enskild tjänst kan du kontakta direkt den tjänst som du behöver, till exempel överföringstjänster av material som Riksarkivet tillhandahåller)
- behov är inte ännu klara och du håller på att fundera på olika alternativ
- myndighetskunden har en idé om eller tanke på samarbete med Riksarkivet som kräver att man funderar på saken tillsammans.
På samma e-postadress får du även hjälp med olika arkiveringsfrågor. Läs mer nedan under punkten styrning av arkivering och värdebestämning.
Styrning av arkivering och bevarandeanalys
- Vi ger råd i frågor om varaktig förvaring och arkivering av handlingar och uppgifter som ingår i dem till myndigheter och andra organisationer som handhar offentliga uppdrag. Vi ger råd via e-post. Vi besvarar e-postmeddelanden inom två veckor.
- Vi tar också fram anvisningar och rekommendationer som stöder hanteringen av arkivmaterial. Syftet med tjänsterna är framför allt att främja digital arkivering och att säkerställa kulturarvets användbarhet och tillgänglighet.
- Vi hjälper dig i frågor kring
- tolkning av gallringsbeslut eller bevarandeanalys av handlingar och hur man gör en gallringsframställan
- arkivbildning och arkivhantering
- planering av digitalisering
- [email protected]
Överföringar – Tjänsten för digital arkivering
- Tjänsten för digital arkivering ger anvisningar om överföring av ursprungligen digitala material och digitaliserade material.
- Om ditt ärende gäller en ny materialöverföring, fyll i kontaktformuläret (på finska).
- För övriga ärenden, vänligen kontakta oss per e-post: [email protected].
- Du kan kontakta Tjänsten för digital arkivering också i frågor som gäller utvidgningen av tjänsten.
Överföringar – Tjänsten för massdigitalisering
- Överföringar i massdigitaliseringstjänsten: [email protected]
- Digitalisering i massdigitaliseringstjänsten: Ville Kajanne, fö[email protected]
Överföringar – Tjänsten för analog mottagning
- Tjänsten för analog mottagning gen anvisningar om överföring av material som är kulturhistoriskt värdefulla i sin analoga förvaringsform samt avgiftsbelagda tjänster.
- [email protected]
Utbildning
- Riksarkivet arrangerar utbildning i första hand för personer som ansvarar för och handhar arkivfunktion och registrering vid statliga och kommunala organisationer. Vi anordnar även skräddarsydd utbildning för organisationer inom den offentliga förvaltningen.
- [email protected]
Mottagande av privata arkiv på Riksarkivet
- Vi tar emot nationellt och regionalt betydande privata arkiv, såsom person- och föreningsarkiv, likaså material som dokumenterar betydande samhälleliga fenomen.
- Vid mottagandet av privatarkiv följs den nationella upphandlingspolitiska arbetsfördelningen.
- Läs instruktionerna för att göra ett materialanbud