Arkivscheman och arkivförteckningar
Arkivschemat och arkivförteckningen är centrala verktyg för systematiskt underhåll av ett analogt arkiv. I arkivförteckningen beskrivs de handlingar som ska arkiveras, arkivets ordning och informationsinnehåll. Arkivförteckningen görs upp utifrån arkivschemat och fungerar som materialkatalog.
Arkivschema
- Arkivschemat anger arkivets struktur.
- Med hjälp av arkivschemat klassificeras analoga handlingar som ska arkiveras och beskrivs dokumentseriernas inbördes ordning. Det finns två typer av scheman.
Arkivförteckning
- Arkivförteckningen är en materialförteckning som bygger på arkivschemat.
- I förteckningen införs uppgifter om handlingar som ska arkiveras och förvaras under en lång tid.
- Förteckningen behövs för att visa vilket material som hör till arkivet och i vilken ordning.
- Arkivförteckningen betjänar både den fysiska hanteringen av materialet och informationstjänsten. Syftet med förteckningen är att påvisa arkivets ordning och datainnehåll så att handlingarna hittas och handlingarnas datainnehåll tydligt framgår.
Arkivschemat visar arkivets struktur
Det traditionella arkivschemat är ett ABC-schema som ger handlingsserierna bokstavsbeteckningar. Med hjälp av koderna fastställs den inbördes ordningen och relationerna mellan de serier som hör till arkivet. I Finland togs arkivschemat i bruk på 1940-talet. Schemat grundar sig framför allt på hur handlingarna tillkommit och deras form, i vissa fall också på handlingarnas informationsinnehåll. Arkivschemat anger arkivets struktur, men fastställer inte den interna ordningen i serierna (handlingarnas inbördes ordning i serien). Dessutom fungerar arkivschemat som en innehållsförteckning för uppgifterna i arkivförteckningen.
Det finns två typer av arkivscheman
Det finns två typer av arkivscheman. Arkivschemat är antingen ett ABC-schema som baserar sig på handlingarnas form eller ett schema som baserar sig på uppgiftsgrupperingen. Ett arkivschema enligt uppgiftsgrupperingen är organisationsspecifikt och grundar sig på numerisk klassificering.
ABC-schemat innehåller serier som grundar sig både på form (t.ex. förteckningar eller kopior) och på handlingarnas innehåll. Vid katalogisering av handlingar som hamnat i oordning används ABC-schemat.
ABC-schemat har fasta huvudserier under vilka det finns serier och underserier. Huvudseriernas beteckningar är alltid desamma, medan seriernas och underseriernas beteckningar kan formuleras friare. Om det inte finns någon huvudserie lämnas koden oanvänd.
Ett behövligt antal huvudserier, serier och underserier tas i bruk.
ABC-SCHEMATS FASTA HUVUDSERIER:
- A. DIARIER
- B. FÖRTECKNINGAR
- C. PROTOKOLL
- D. KOPIOR AV UTGÅENDE HANDLINGAR
- E. INKOMNA HANDLINGAR
- F. BREV
- G. RÄKENSKAPSHANDLINGAR
- H. HANDLINGAR ENLIGT INNEHÅLL
- I. KARTOR OCH RITNINGAR
- K. STATISTIKHANDLINGAR
- L. ELEKTRONISKA HANDLINGAR
- M. PROMEMORIOR OCH PLANER
- S. FILMER OCH LJUDUPPTAGNINGAR
- T. MIKROFILMER
- U(J) ÖVRIGA HANDLINGAR
Exempel: Österbottens samkommuns arkiv för familjerådgivning och missbrukarvård
- B FÖRTECKNINGAR (Huvudserien)
- Ba Personalens matriklar (Serie)
- Bb Tjänste- och personalförteckningar (Serie)
- Bc Arkivförteckningar (Serie)
- C PROTOKOLL (Huvudserien)
- Ca Samkommunsstämmornas protokoll med bilagor (Serie)
- Cb Sammanslutningens styrelses protokoll med bilagor (Serie)
- Cc A-klinikens direktionsprotokoll (Serie)
- Cd Samarbetsprotokoll (Serie)
- Ce Kommittéernas protokoll (Serie)
I det traditionella arkivschemat sprids handlingsserierna för ett visst uppgiftsområde till olika delar av schemat och även fysiskt på olika håll i arkivet, till exempel så att ansökan arkiveras bland inkomna handlingar och beslutet i beslutshandlingarna.
Arkivschemat enligt uppgiftsgrupperingen grundar sig på uppgiftsklassificeringen i arkivbildningsplanen eller informationsstyrningsplanen. Arkivschemat enligt uppgiftsgrupperingen används i nyare material som har tillkommit under den tid en arkivbildningsplan eller informationsstyrningsplan har funnits, i praktiken sedan 1990-talet. Detta arkivschema är alltid arkivspecifikt och grundar sig på myndighetens verksamhet och uppgifter. Serierna är inte fasta utan varierar från en arkivbildare till en annan. Seriernas inbördes ordningsföljd grundar sig på numerisk klassificering.
De handlingar som ska arkiveras och som hör till samma uppgift/grupp bildar en egen helhet.
Exempel på Arbets- och näringsbyråernas uppgiftsbaserade arkivschema
- 0 ALLMÄN FÖRVALTNING OCH JURIDISKA ÄRENDEN (Huvudserien)
- 00 Allmän förvaltning (Serie)
- 000 Anvisningar av byråerna/avdelningarna (Underserien)
- 000.1 Anvisningar som byråerna och avdelningarna meddelat (Underserien)
- 002 Diarier (Serie)
- 002.1 Förvaltningsdiarier (Underserie)
- 002.2 Arbetskraftsavdelningens diarier (Underserien)
- 002.3 Landsbygdsavdelningens diarier (Underserien)
- 00 Allmän förvaltning (Serie)
- 1 PERSONALFÖRVALTNING (Huvudserien)
- 10 Författningar och anvisningar (Serie)
- 100 Anvisningar av byråerna/avdelningarna (Underserien)
- 11 Tjänstearrangemang (Serie)
- 12 Tjänster, befattningar och anställningsärenden (Serien)
- 120 Sökning av tjänst och befattning, anställningens början (Underserie)
- 120.1 Besättande av tjänst och befattning (Underserie)
- 120.2 Matriklar (Underserie)
- 10 Författningar och anvisningar (Serie)
I ett uppgiftsbaserat schema sammanställs serierna både begreppsmässigt och fysiskt, om möjligt. Till exempel arkiveras alla handlingar som hänför sig till tillsättandet av en tjänst eller befattning tillsammans och de bildar en handlingsakt.
Obs! ! Om arkivschema eller annan plan saknas ordnas handlingarna enligt samma ordningsprincip som iakttagits för största delen av materialet eller vad som är förnuftigt med tanke på handlingarnas användbarhet. Om det inte finns någon plan, ska man först granska materialet och dess innehåll och försöka hitta materialets befintliga struktur. Vid behov ska det skapas en struktur för helheten.
Landskommunernas förbund (senare Finlands Kommunförbund) och Riksarkivet har publicerat anvisningar för kommunal arkivering, vilka fram till 1970-talet även innehöll modeller till arkivscheman. Kommunernas äldsta arkiv är ofta ordnade med hjälp av dessa scheman och det kan fortfarande finnas spår av dem i den nuvarande analoga arkivbildningen.
I Martti Itkonens verk Kunnallisten viranomaisten arkistonhoito om arkivskötseln vid kommunala myndigheter har även dessa arkivscheman sammanställts. Verket innehåller dessutom en egen modell för socialnämnden. Efter 1970-talet har modellerna till arkivscheman inte längre uppdaterats. I Riksarkivets anvisningar från 1979 konstateras att modellerna till arkivscheman inte längre uppdateras, eftersom samma scheman inte kan tillämpas i olika kommuner på grund av att organisationerna är olika.
Bilder: Sosiaalilautakunnan arkiston järjestelykaava (Martti Itkonen 1975: Kunnallisten viranomaisten arkistonhoito s. 239–243). (Riksarkivet 2023).
Arkivförteckning
En förteckning över analoga handlingar kallas arkivförteckning. Med hjälp av arkivförteckningarna vet den instans som ansvarar för materialet vilka handlingar den förfogar över. Det är bra att göra förteckningarna utifrån det arkivschema som används. Den egentliga arkivförteckningen kan göras upp utifrån den inventeringsförteckning som bildats i samband med att arkivet ordnats och vid behov kan arkivet beskrivas ytterligare.
Arkivförteckningen upprättas i allmänhet över handlingar som ska förvaras en lång tid (över 10 år) och arkiveras (ArkivL 831/1994). Förteckningen kan också begränsas till att gälla endast handlingar som ska arkiveras. Förteckningen upprättas med en arkivenhets noggrannhet, såvida det inte är fråga om enhetligt massmaterial eller, såsom för klienthandlingar, serier som ökar inifrån.
I arkivförteckningen antecknas följande uppgifter om informationsmaterialet:
- seriens namn (tydligt, i pluralform)
- arkivenheter (vid behov)
- förvaringsenheter
- förvaringsenhetens form (inbundet band, arkivbox e.d.)
- tidsbegränsning
- arkivsignum (signum)
- uppgifter om placering (om annan än i slutarkivet)
- handlingars eventuella början/fortsättning i andra serier
- eventuell sekretess
- mer information vid behov
Sekretessbelagda handlingar, sekretessens längd och sekretessgrunden antecknas i förteckningen med minst förvaringsenhetens eller vid behov med arkivenhetens noggrannhet.
- Vilken lag grundar sig sekretessen på?
- När upphör sekretesstiden?
- Sekretessanteckningar ska vid behov göras både i arkivenheten, förvaringsenheten och i arkivförteckningen
När det är fråga om s.k. inifrån växande serier, såsom klienthandlingar som samlas i klientakterna, förtecknas de inte per arkivenhet. För sådant material räcker det med att arkiveringsordningen nämns i arkivförteckningen. När handlingar som ska förvaras en viss tid har gallrats ut från klienthandlingarna och endast handlingar som ska arkiveras och som eventuellt ska förvaras under en lång tid finns kvar, antecknas dessa i arkivförteckningen.
Beskrivning
Enligt definitionen i arkivverkets beskrivningsregler avser beskrivningen uppgifter som identifierar och beskriver arkivbildaren och det material som samlats in om dess verksamhet. Målet är att genom att öka sökvägarna förbättra arkivmaterialets användbarhet och betjäna användare och forskare av arkivmaterialet.
Beskrivningen ger systematisk information om både arkivbildaren och det material som arkivbildaren producerar, vilket gör det lättare att söka och förstå handlingar och uppgifter. Beskrivningen betjänar förståelsen av uppgifterna så att den belyser den kontext där uppgifterna har tillkommit. Kontextuppgifterna anknyter framför allt till arkivbildaren och dess uppgifter.
Beskrivningen av arkivmaterialet består av fyra nivåer: arkivbildar-, arkiv-, serie- och enhetsnivå. Uppgifterna om det samfund eller den person som producerat materialet presenteras på arkivbildarnivå, uppgifterna om handlingarna hierarkiskt på arkiv-, serie- och enhetsnivå. En femte nivå, en s.k. allmän nivå, är också möjlig. Den kommer i fråga när man vill presentera beskrivningsuppgifter som gäller flera arkivbildare eller arkiv/serier/enheter gemensamt.
I arkivverkets regler för beskrivning och katalogisering (finns endast på finska) presenteras en modell där beskrivningen och arkivförteckningen har slagits ihop till ett arkivregister.
Exempel på arkivförteckningar (pdf, på finska). I förteckningen visas endast en del av helheten. (Salo stad).
Bild: Namngivna förvaringsenheter. Utöver arkivförteckningar behöver informationsmaterialet ha identifikationsuppgifter. Läs mer om identifikationsuppgifterna på arkivboxar.