Uppgifter och organisation
Riksarkivets uppdrag är att säkerställa att myndighetshandlingar som hör till det nationella kulturarvet och uppgifterna i dem förvaras och finns tillgängliga samt att främja deras användning i forskningssyfte.
Arkivet fungerar som expert på varaktig förvaring av myndighetshandlingar och arkivfunktionen. I heraldiska frågor ger Riksarkivet råd till myndigheter, samfund och privatpersoner.
Riksarkivet fungerar på undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde och dess verksamhetsområde är hela landet.
Organisation
Riksarkivets nya organisation har inlett sin verksamhet i januari 2023. Reformens mest centrala mål är att flytta fokus för Riksarkivets verksamhet till digitala tjänster och deras utveckling.
Den nya organisationen har fem kompetensområden som bildar administrativa strukturer.
- Kompetensområdet Styrnings- och mottagningstjänster ansvarar för bland annat värdebestämning av myndighetsmaterial, dvs. definiering av material som ska arkiveras, uppgifter som gäller styrningen av arkiveringen, mottagning av myndighets- och privat arkivmaterial samt utveckling av beskrivningen och metadataarbete. Chefen för kompetensområdet är Mikko Eräkaski.
- Kompetensområdet Användningstjänster och innovation ansvarar för digitala användarupplevelser, forskarsalarnas verksamhet och begäranden om uppgifter. Dessutom ansvarar kompetensområdet för forsknings- och innovationsverksamhet vars fokus för närvarande ligger på att utnyttja lösningar för maskininlärning. Kompetensområdet producerar också Riksarkivets IKT- och apputvecklingstjänster. Chefen för kompetensområdet är Vili Herdell.
- Kompetensområdet Produktionstjänster ansvarar för digitalisering, arkivlokaler och verksamhetslokaler, logistik och förvaring av det analoga kulturarvet. Chefen för kompetensområdet är Juhani Tikkanen.
- Kompetensområdet Strategi- och kompetenstjänster omfattar ledningens stöd i strategiarbete, personaltjänster, kommunikation samt separata projekt, såsom forskningsprojektet Finländare i Ryssland. Chefen för kompetensområdet är Hanna Erkko.
- Kompetensområdet för Administrativa tjänster omfattar ekonomitjänster, informationshantering samt övergripande säkerhet och riskhantering. Chefen för kompetensområdet är Immo Aakkula.
Lagstiftning
Vision
Riksarkivet är en ledande expert- och serviceorganisation inom livscykelhantering av offentlig information och en övergripande infrastruktur för vetenskaplig forskning.
Riksarkivet främjar mottagningen av myndighetsmaterial och privata material i elektronisk form samt kundorienterad digitalisering och mångsidig användning av det dokumentära kulturarvet, informationshantering som grundar sig på artificiell intelligens och nya vetenskapliga metoder, fri tillgång till information och hållbar utveckling.
Riksarkivets värderingar
- Öppenhet och förtroende
- Opartiskhet
- Oavhängighet
Servicelöfte
År 2025 erbjuder Riksarkivet sina kunder mångsidiga och datasäkra elektroniska tjänster, där man utnyttjar de möjligheter som artificiell intelligens och semantiska system erbjuder.
Riksarkivet är en internationellt framstående och aktiv aktör som utvecklar och utnyttjar nya sätt att använda och arkivera offentlig information på ett hållbart och kostnadseffektivt sätt. Det tryggar bevarandet av det nationellt värdefulla analoga och elektroniska dokumentära kulturarvet för kommande generationer. Det stärker sin personals kompetens och yrkesstolthet och främjar samarbete med intressenter samt etiska arbetsrutiner som stöder hållbar utveckling.