Riksarkivets strategi 2025
Red. Jussi Nuorteva & Päivi Happonen
Vision
Riksarkivet är en ledande expert- och serviceorganisation inom livscykelhantering av offentlig information och en övergripande infrastruktur för vetenskaplig forskning. Riksarkivet främjar mottagningen av myndighetsmaterial och privata material i elektronisk form samt kundorienterad digitalisering och mångsidig användning av det dokumentära kulturarvet, informationshantering som grundar sig på artificiell intelligens och nya vetenskapliga metoder, fri tillgång till information och hållbar utveckling.
Riksarkivets värderingar
Riksarkivets värderingar bygger på internationellt antagna allmänmänskliga värderingar samt på arkivbranschens och forskarsamfundets yrkesetiska principer. Riksarkivets verksamhet styrs av följande centrala värderingar:
1. Öppenhet och förtroende
2. Opartiskhet
3. Oavhängighet
Servicelöfte
År 2025 erbjuder Riksarkivet sina kunder mångsidiga och datasäkra elektroniska tjänster, där man utnyttjar de möjligheter som artificiell intelligens och semantiska system erbjuder.
Riksarkivet är en internationellt framstående och aktiv aktör som utvecklar och utnyttjar nya sätt att använda och arkivera offentlig information på ett hållbart och kostnadseffektivt sätt. Det tryggar bevarandet av det nationellt värdefulla analoga och elektroniska dokumentära kulturarvet för kommande generationer. Det stärker sin personals kompetens och yrkesstolthet och främjar samarbete med intressenter samt etiska arbetsrutiner som stöder hållbar utveckling.
Se även
-
10.12.2025 9:00
Tillgänglighetsbiblioteket Celia och Depåbiblioteket slås samman med Riksarkivet 1.1.2026
Tjänster som överförs till Riksarkivet förblir tillgängliga och lätta att hitta trots förändringen.
-
5.12.2025 16:01
Forskarsalarnas öppettider 1.1–31.7.2026
Forskarsalarna öppnar åter tisdagen den 13 januari 2026.
-
1.12.2025 10:54
Databasen och innehållet i användargränssnittet Sovjetunionen blev deras öde uppdateras den 9.12.2025
Under uppdateringsarbetet kan det förekomma tillfälliga avbrott och störningar i tjänsten.