Digitala leveranser utökas till Åbo och Vasa – planeringen inleds hösten 2025

Vi erbjuder en separat självbetjäningstjänst för kunder som använder stora analoga datamängder under lång tid för vetenskaplig och även annan forskning.
Riksarkivet har som mål att utöka tjänsten för digitala leveranser till verksamhetsställena i Åbo och Vasa. Planeringen inleds under hösten 2025.
Med digital leverans får kunden det beställda materialet digitaliserat i webbtjänsten Astia i stället för att få det fysiskt levererat till forskarsalen på verksamhetsstället.
Det digitaliserade materialet är tillgängligt även för andra kunder oberoende av tid och plats.
Modellen som startade i Tavastehus växer och utvecklas
Material levereras digitalt i Åbo och Vasa på samma sätt som i Tavastehus där tjänsten etableras den 1 augusti. En arkivenhet i taget levereras till kunden utan kostnad.
Tre centrala metoder
Utifrån erfarenheterna från pilotprojektet i Tavastehus har vi identifierat tre centrala metoder som vi kommer att precisera under den fortsatta planeringen.
- Digital leverans är den primära leveransmetoden på de verksamhetsställen där tjänsten har tagits i bruk.
- Målet är att digitalisera och leverera materialet inom 14 dygn. För digitalisering som kräver särskilda åtgärder är den målsatta leveranstiden 30 dygn.
- Vi håller öppetdagar i forskarsalen 1–2 gånger i månaden för kunder som behöver tillgång till forskarsalen för att använda sitt material eller för vilka digital leverans av det beställda materialet skulle innebära ett oskäligt dröjsmål. I övrigt är forskarsalarna stängda för kunder.
- Vi erbjuder en separat självbetjäningstjänst för kunder som använder stora analoga datamängder under lång tid för vetenskaplig och även annan forskning.
”Vårt mål är göra användningen av material smidigare och oberoende av tid och plats. Samtidigt tar vi hänsyn till olika kundbehov”, säger Vili Herdell, direktör för Användningstjänster och innovation.
”Vi utvecklar verksamhetsområdet i samråd med berörda parter och i samarbete med experter. Tack till alla er som bidragit till den här förändringen.”
Digitala beställningar införs och börjar påverka öppettiderna i forskarsalarna i Åbo och Vasa kring slutet av 2025 och början av 2026.
De nya rutinerna tillämpas i Tavastehus från och med augusti 2025. Den öppetdagen i forskarsalen i Tavastehus hålls därmed i slutet av augusti.
Vi ger mer detaljerad information om servicemodellen när planeringen har nått så långt som till exakta instruktioner för användare.
Vad avses med digital leverans?
Riksarkivet testade modellen för digitala leveranser 2024 och 2025 först i Jyväskylä och därefter i Tavastehus.
Med hjälp av tjänsten har kunden fått det beställda materialet digitaliserat i webbtjänsten Astia i stället för att få det fysiskt levererat till forskarsalen på verksamhetsstället.
Tjänsten för digitala leveranser möjliggör behovsbaserad digitalisering av material och tillgång till det arkivmaterial som kunderna behöver oberoende av tid och plats. Vad gäller offentligt material blir det också enklare att dela arkivfynd till andra.
Tjänsten kommer att minska kundernas behov av fysiska besök och göra materialen mer lättillgängliga i hela landet. Med digital leverans kan digitaliseringsresurserna på ett mer effektivt sätt riktas till det material som används mest.
Digitalisering skyddar också ömtåligt originalmaterial genom att behovet av att hantera det fysiska materialet minskar.
Mer information:
Vili Herdell
Direktor, Användningstjänster och innovation
fö[email protected]
Tomi Ahoranta
Överinspektor
fö[email protected]
Maria Kallio-Hirvonen
Enhetschef, Användningstjänster
fö[email protected]
Se även
-
18.6.2025 13:52
Riksarkivets forskarsalstjänster i huvudstadsregionen under totalrenoveringen av Fredsgatan 2026–2028
Vi ger mer information om öppettider och servicepraxis under hösten 2025.
-
16.6.2025 10:58
En del av Riksarkivets materialhelheter kommer att flyttas från Helsingfors till S:t Michel i hösten 2025
Förberedelser inför totalrenoveringen av Fredsgatan i bakgrunden.
-
13.6.2025 10:25
Extra avbrott i Astia webtjänsten mondagen den 16.6.
Hela tjänsten kommer att vara nere mellan kl. 09.00 och 16.00.