Itsepalvelukokeilu käynnistyy Jyväskylän tutkijasalissa

Digitaalinen neuvonta tulee helpottumaan chat-palvelun myötä.
Kansallisarkisto kokeilee itsepalvelun mahdollistamista Jyväskylän toimipaikan tutkijasalissa 2. huhtikuuta alkaen.
Kokeilu kestää kesäkuun loppuun saakka ja sen aikana keräämme asiakkailta palautetta uudesta konseptista.
Itsepalvelupäivä keskiviikkoisin ja torstaisin
Itsepalvelupäivinä keskiviikkoisin ja torstaisin paikalla on vartija. Hän luovuttaa asiakkaille aineistot, jotka on etukäteen tilattu Astia-verkkopalvelussa ja toimitettu tutkijasaliin.
Tilattuja asiakirjoja toimitamme tutkijasaliin lisäksi klo 9–10 sekä 13–14 välisinä aikoina.
Asiakkaat voivat itsepalvelupäivinä itseohjautuvasti tutkia
- analogisia aineistoja
- käyttö- ja näyttörajoitettuja digitaalisia aineistoja etukäteen käsiteltyjen käyttöoikeuksiensa puitteissa
- käsikirjaston kokoelmia ja
- tutkijasalitiloissa säilytettäviä mikrofilmiaineistoja.
Paikan päällä tarjottavaa neuvontaa on jatkossa mahdollista saada yhtenä aukiolopäivänä eli tiistaisin klo 9–16. Tällöin neuvontaa annetaan mm. aineistoja koskevissa ja käyttöoikeuksien hakemiseen liittyvissä kysymyksissä.
Astia-verkkopalvelun kautta tilattuja aineistoja toimitamme tutkijasaliin tiistaisin klo 9–11 ja 12–15 välisenä aikana.
Keräämme asiakkailta palautetta kokeilusta erillisellä Lyyti-lomakkeella.
Lisäämme digitaalista neuvontaa
Yhtenä kokeilun tarkoituksena on erottaa aineistoihin liittyvä neuvonta ja valvonta toisistaan, jotta jatkossa voimme kasvattaa neuvonnan määrää digitaalisissa kanavissa.
Toukokuussa avaamme Astia-verkkopalvelun yhteyteen chat-palvelun, joka tekee neuvonnasta saavutettavampaa ja paikkariippumatonta. Tiedotamme aiheesta lisää lähempänä ajankohtaa.
Tilaa aineisto tutkijasaliin – me digitoimme sen
Jyväskylän toimipaikassa on käynnissä huhtikuun loppuun asti myös digitaalisen toimittamisen kokeilu.
Kokeilussa ehdot täyttävät tutkijasalilainat digitoidaan Astia-verkkopalveluun maksutta. Aineiston tulee olla yli sata vuotta vanhaa ja viranomaisen tuottamaa.
Asiakas voi siis tutkia aineistoa aika- ja paikkariippumattomasti digitaalisesti – sen sijaan, että saapuisi tutkimaan analogista aineistoa toimipaikan rajattujen aukioloaikojen puitteissa.
Maaliskuun aikana laajennamme digitaalisen toimittamisen kokeilua Hämeenlinnan toimipaikkaan.
Lisätietoja
- Susanna Taipale, ylitarkastaja, [email protected]
- Maria Kallio-Hirvonen, yksikönpäällikkö, [email protected]
- Jyväskylän toimipaikan aukioloajat, asiakirjojen toimitusajat ja saapumisohjeet
Se även
-
10.9.2025 11:27
Extra avbrott i Astia webtjänsten mondagen den 15.9.
Hela tjänsten kommer att vara nere mellan kl. 09.00 och 16.00.
-
21.8.2025 10:14
Vid sidan av digital leverans införs flexibla alternativ i Tavastehus
Digitala leveranser kompletteras med en månatlig forskarsalsdag och självbetjäning enligt prövning.
-
18.8.2025 13:01
Riksarkivets bereder en föreskrift om undervisningsväsendets handlingar och informationsmaterial som ska arkiveras - Föreskriften grundar sig på informationshanteringsnämndens rekommendation
Riksarkivet utfärdar en föreskrift om permanent arkivering av utbildningsväsendets handlingar baserat på den offentliga förvaltningens informationshanteringsnämnd rekommendation om lagringstider som publicerades i maj 2025.