Vid sidan av digital leverans införs flexibla alternativ i Tavastehus

Utgivningsdatum 21.8.2025 10.14 | Publicerad på svenska 22.8.2025 kl. 14.03
Typ:Pressmeddelande

Digitala leveranser kompletteras med en månatlig forskarsalsdag och självbetjäning enligt prövning.

Digital leverans är den primära metoden för att granska informationsmaterial som finns på verksamhetsstället i Tavastehus. Vid sidan av den införs två kompletterande servicemodeller i Tavastehus, nämligen en månatlig forskarsalsdag och självbetjäning enligt prövning.

Digital leverans är en tjänst som tillhandahålls av Riksarkivet och med vilken du får det beställda materialet i Astia-tjänsten, i regel inom två veckor från beställningen. 
Du hittar mer information här

Månatlig forskarsalsdag från och med september

I Tavastehus ordnas en månatlig forskarsalsdag som är öppen för alla den fjärde torsdagen i månaden klockan 10–18. Den första forskarsalsdagen äger rum torsdagen den 25 september. 
Vi rekommenderar att du beställer material i förväg via Astia. Du kan också göra beställningar på plats klockan 10–15.30.

Självbetjäning för särskilda behov

Om digital leverans och en månatlig forskalsalsdag inte tillgodoser dina forskningsbehov, kan du ansöka om rätt att använda självbetjäning enligt prövning. Självbetjäning är avsedd för tidskritiska behov av informationsmaterial, till exempel finansierad forskning, utövande av näringsverksamhet eller ärendehantering med myndigheterna. 
Självbetjäning är möjlig i Tavastehus den tredje veckan i månaden. Den första självbetjäningsveckan äger rum den 15 till den 19 september.

Du kan ansöka om tillstånd för självbetjäning med ett ansökningsformulär (på finska). Tillståndet gäller i sex månader och kräver förmåga att arbeta självständigt i forskarsalen.

Förbättrad tillgång till informationsmaterial i hela landet

Digital leverans möjliggör en behovsbaserad digitalisering av informationsmaterial. Digitalisering möjliggör en tids- och platsoberoende tillgång till det material som kunderna behöver.  
Tjänsten minskar kundernas behov av fysiska besök och gör informationsmaterialen mer lättillgängliga i hela landet. Med digital leverans kan digitaliseringsresurserna på ett mer effektivt sätt riktas till det material som används mest.

Digitalisering skyddar också ömtåliga originaldokument genom att behovet av att hantera fysiska dokument minskar.   
 

Mer information:

Vili Herdell 

Direktör, användningstjänster och innovation 
​​​​​​​[email protected] 

​​​​​​​​​​​​​ 

Tomi Rasimus

Enhetschef, informationsförfrågningar och behörigheter 
[email protected] 

Digital leverans Digitalt material Tutkimus