Använd chatten för att be om hjälp med att använda våra webbtjänster – Riksarkivets experter finns här för att hjälpa dig!

Chatten är öppen på vår webbplats må–to kl. 13–16.
Har du frågor om Riksarkivets webbtjänster eller digitalt material?
I Riksarkivets nya chatt svarar våra experter på dina frågor från måndag till torsdag kl. 13–16. Även i juli, då våra forskarsalar är stängda!
I chatten svarar vi framför allt på snabba frågor som gäller webbtjänster såsom Astia-tjänsten och digitalt material. Vi vill erbjuda praktiskt stöd på webben – där majoriteten av våra kunder redan finns.
I chattfönstret hittar du också svar på de vanligaste frågorna om webbtjänster och digitalt material.
Vi samlar först in erfarenheter av efterfrågan på chatten, och justerar betjäningstiderna vid behov.
Du hittar vår chatt på Riksarkivets webbplats:

Obs! Användningen av responsformuläret i Astia fortsätter. Via formuläret kan du exempelvis kontakta oss med frågor som gäller dina beställningar, och för att anmäla bland annat digitaliseringsbrister.
Se även
-
31.3.2025 11:44
Ännu lättare att söka och använda Riksarkivets material – Astia-tjänsten förnyas utgående från kundresponsen
Till följd av förnyelsen är Astia ur bruk måndagen 14.4.
-
27.3.2025 15:34
Beställningar av släktutredningar från Riksarkivet i fortsättningen via tjänsten Astia
Det separata telefonnumret som har använts för beställning av släktutredningar tas ur bruk den 17 april
-
21.2.2025 9:00
Pilotprojektet för digitala leveranser i Tavastehus fortsätter till juni
Vi levererar digitalt alla beställningar av forskarsals- och fjärrlån i Tavastehus.