Använd chatten för att be om hjälp med att använda våra webbtjänster – Riksarkivets experter finns här för att hjälpa dig!

Chatten är öppen på vår webbplats må–to kl. 13–16.
Har du frågor om Riksarkivets webbtjänster eller digitalt material?
I Riksarkivets nya chatt svarar våra experter på dina frågor från måndag till torsdag kl. 13–16. Även i juli, då våra forskarsalar är stängda!
I chatten svarar vi framför allt på snabba frågor som gäller webbtjänster såsom Astia-tjänsten och digitalt material. Vi vill erbjuda praktiskt stöd på webben – där majoriteten av våra kunder redan finns.
I chattfönstret hittar du också svar på de vanligaste frågorna om webbtjänster och digitalt material.
Vi samlar först in erfarenheter av efterfrågan på chatten, och justerar betjäningstiderna vid behov.
Du hittar vår chatt på Riksarkivets webbplats:

Obs! Användningen av responsformuläret i Astia fortsätter. Via formuläret kan du exempelvis kontakta oss med frågor som gäller dina beställningar, och för att anmäla bland annat digitaliseringsbrister.
Se även
-
28.4.2025 18:15
Sökning och användning av material är nu lättare än tidigare – Astia har förnyats!
Under hösten 2025 kommer sökfunktionen att vidareutvecklas.
-
29.4.2025 14:26
Städdag och avvikande öppettider i Fredsgatans forskarsal under Kristi himmelsfärdsveckan
Kristi himmelsfärdsafton den 28 maj. Fredsgatans forskarsal stänger klockan 16. Forskarsalen är stängd under Kristi himmelsfärdsdag torsdagen den 29 maj och fredagen efter, den 30 maj.
-
24.4.2025 17:21
Är Riksarkivet arkivlösningen för ert informationsmaterial?
Utgångspunkten är att det är kostnadsfritt att överföra informationsmaterial till Riksarkivet och förvara material i förvaringsfasen.