Använd chatten för att be om hjälp med att använda våra webbtjänster – Riksarkivets experter finns här för att hjälpa dig!

Chatten är öppen på vår webbplats må–to kl. 13–16.
Har du frågor om Riksarkivets webbtjänster eller digitalt material?
I Riksarkivets nya chatt svarar våra experter på dina frågor från måndag till torsdag kl. 13–16. Även i juli, då våra forskarsalar är stängda!
I chatten svarar vi framför allt på snabba frågor som gäller webbtjänster såsom Astia-tjänsten och digitalt material. Vi vill erbjuda praktiskt stöd på webben – där majoriteten av våra kunder redan finns.
I chattfönstret hittar du också svar på de vanligaste frågorna om webbtjänster och digitalt material.
Vi samlar först in erfarenheter av efterfrågan på chatten, och justerar betjäningstiderna vid behov.
Du hittar vår chatt på Riksarkivets webbplats:

Obs! Användningen av responsformuläret i Astia fortsätter. Via formuläret kan du exempelvis kontakta oss med frågor som gäller dina beställningar, och för att anmäla bland annat digitaliseringsbrister.
Se även
-
18.6.2025 14:51
Digitala leveranser utökas till Åbo och Vasa – planeringen inleds hösten 2025
Vi erbjuder en separat självbetjäningstjänst för kunder som använder stora analoga datamängder under lång tid för vetenskaplig och även annan forskning.
-
18.6.2025 13:52
Riksarkivets forskarsalstjänster i huvudstadsregionen under totalrenoveringen av Fredsgatan 2026–2028
Vi ger mer information om öppettider och servicepraxis under hösten 2025.
-
16.6.2025 10:58
En del av Riksarkivets materialhelheter kommer att flyttas från Helsingfors till S:t Michel i hösten 2025
Förberedelser inför totalrenoveringen av Fredsgatan i bakgrunden.