Använd chatten för att be om hjälp med att använda våra webbtjänster – Riksarkivets experter finns här för att hjälpa dig!

Chatten är öppen på vår webbplats må–to kl. 13–16.
Har du frågor om Riksarkivets webbtjänster eller digitalt material?
I Riksarkivets nya chatt svarar våra experter på dina frågor från måndag till torsdag kl. 13–16. Även i juli, då våra forskarsalar är stängda!
I chatten svarar vi framför allt på snabba frågor som gäller webbtjänster såsom Astia-tjänsten och digitalt material. Vi vill erbjuda praktiskt stöd på webben – där majoriteten av våra kunder redan finns.
I chattfönstret hittar du också svar på de vanligaste frågorna om webbtjänster och digitalt material.
Vi samlar först in erfarenheter av efterfrågan på chatten, och justerar betjäningstiderna vid behov.
Du hittar vår chatt på Riksarkivets webbplats:

Obs! Användningen av responsformuläret i Astia fortsätter. Via formuläret kan du exempelvis kontakta oss med frågor som gäller dina beställningar, och för att anmäla bland annat digitaliseringsbrister.
Se även
-
10.9.2025 11:27
Extra avbrott i Astia webtjänsten mondagen den 15.9.
Hela tjänsten kommer att vara nere mellan kl. 09.00 och 16.00.
-
21.8.2025 10:14
Vid sidan av digital leverans införs flexibla alternativ i Tavastehus
Digitala leveranser kompletteras med en månatlig forskarsalsdag och självbetjäning enligt prövning.
-
18.8.2025 13:01
Riksarkivets bereder en föreskrift om undervisningsväsendets handlingar och informationsmaterial som ska arkiveras - Föreskriften grundar sig på informationshanteringsnämndens rekommendation
Riksarkivet utfärdar en föreskrift om permanent arkivering av utbildningsväsendets handlingar baserat på den offentliga förvaltningens informationshanteringsnämnd rekommendation om lagringstider som publicerades i maj 2025.