Arvonmääritys asiakirjatiedoille
Arvonmääritys tehdään yhteistyönä noudattaen Kansallisarkiston arvonmääritys- ja seulontapolitiikkaa. Toimija esittää ja perustelee arkistoitavat asiakirjatiedot ja Kansallisarkisto päättää ja perustelee arkistoinnin seulontapäätöksessä.
Arvonmääritys tehdään aina Kansallisarkiston arvonmääritys- ja seulontapolitiikan tavoitteita, menetelmiä ja kriteereitä noudattaen. Arvonmääritys edellyttää moninaisten näkökohtien huomioonottamista ja kokonaisuuksien hallintaa.
Lähtökohtana on toimijan tehtävien ja toimintojen hyvä tuntemus sekä niistä kertyvät, talteen otettavat asiakirjatiedot. Arvonmääritys on usein ristikkäisten intressien punnintaa ja lähtökohtaisesti subjektiivista toimintaa. Subjektiivisuutta pyritään lieventämään noudattamalla yhteisesti hyväksyttyjä arvonmäärityksen periaatteita ja ohjeita sekä toimintamallia, jossa arvonmääritykseen osallistuu sekä seulontaesityksen tekijä että Kansallisarkisto.
Asiakirjatiedot voidaan arkistoida yleisen edun mukaisia arkistointitarkoituksia, tieteellisiä tai historiallisia tutkimustarkoituksia sekä tilastollisia tarkoituksia varten. Arkistollinen arvo muodostuu mm. siitä, kuinka merkittävästä yhteiskunnallisesta tehtävästä ja missä toimintakontekstissa asiakirjatiedot kertyvät sekä niiden tietosisällöstä. Arkistoitavilla asiakirjatiedoilla on todistusarvoa ja informaatioarvoa. Todistusarvolla tarkoitetaan asiakirjatietojen arvoa toimintaa dokumentoivina tietoina. Informaatioarvolla tarkoitetaan asiakirjatietojen merkitystä yhteiskuntaa, yhteiskunnallisia prosesseja ja ilmiöitä yleisesti dokumentoivina asiakirjatietoina.
Arvonmäärityksen työvälineet
Arvonmäärityksen tärkeimmät työvälineet, kriteerit, eivät ole toisiaan poissulkevia, vaan paremminkin toisiaan täydentäviä. Arvonmäärityksessä tehtäviä ja tehtävien tietoaineistoja arvioidaan tehtäväanalyysin ja informaatioanalyysin keinoin. Tehtäväanalyysin kriteerejä ovat: tehtävän merkittävyys, toimintaympäristö ja toimintaprosessi. Informaatioanalyysissa käydään läpi tietoaineistojen tietosisällöt ja käyttötarpeet. Näiden kriteerien tarkempi sisältö ja käyttö arvonmäärityksessä on kuvattu Kansallisarkiston arvonmääritys- ja seulontapolitiikassa (pdf).
Arvonmäärityksen tuloksena julkishallinnon asiakirjatiedoista jää jäljelle kansallinen asiakirjallinen kulttuuriperintö tutkimuksen ja muun käytön tarpeisiin.
Suojaa ja minimoi henkilötiedot mieluummin kuin tuhoat lopullisesti
Arvonmäärityksessä on otettava huomioon tietosuojasäädösten vaatimukset ja velvoitteet henkilötietojen käsittelyssä mutta myös oikeudet ja velvoitteet henkilötietojen arkistoimiseen tutkimusta ja muuta kulttuuriperintökäyttöä varten.
Tietosuojasäädökset sallivat henkilötietojen käsittelyn ja säilyttämisen muun muassa yleisen edun mukaista arkistointitarkoitusta ja tutkimusta varten. Arvonmäärityksessä on huomioitava henkilötietojen minimointivaatimukset ja perusteltava arkistointitarve. Arkistoidut henkilötiedot on suojattava tietosuojasäädösten ja -määräysten edellyttämällä tavalla.
Arvonmäärityksen kohteena ovat tiedot, eivät tietojärjestelmät
Alkujaan digitaalisten asiakirjatietojen arvonmäärityksen kohteena ovat tietojärjestelmiin sisältyvät tiedot, eivät itse tietojärjestelmät. Tehtäväkohtaiset asiakirjatiedot voivat sisältyä yhteen tai useampaan tietojärjestelmään. Näiden loogisten tietovarantojen hahmottaminen on arvonmäärityksen kannalta keskeistä. Ota tämä huomioon seulontaesityksiä laadittaessa.
Tehtäväkohtaiset esitykset asiakirjatietojen arkistoinnista ovat suositeltavampia kuin tietojärjestelmäkohtaiset esitykset. Mikäli esitys koskee esimerkiksi vain osaa organisaation tehtävistä, seulontaesityksessä on oltava mukana tiedot kaikista tietojärjestelmistä ja niiden tiedoista, joilla ko. tehtävää hoidetaan.
Asianhallinnan järjestelmiin sisältyvien asiakirjatietojen arkistoinnista päätetään pääosin tehtäväluokka- tai asiaryhmätasolla mutta tarvittaessa myös asiakirjatyypeittäin. Rekisteritietojen arvonmääritys kohdistuu ensisijaisesti tehtävien arviointiin ja asiakirjatietojen informaatioarvoon. Arvonmäärityksen tuloksena arkistoitavaksi jää tehtäväkohtaisia asiakirjatietoja metatietoineen.
SÄHKE2-määräyksen myötä kumoutuivat myös siihen sisältyvät määräykset hävitysluetteloiden sekä asiakirjallisten tietojen käsittelyn ja asiakirjojen metatietojen pysyvästä säilyttämisestä. Asiankäsittelyn rekisteröintitietojen pysyvästä säilyttämisestä (arkistoinnista) päätetään 1.1.2023 alkaen seulontapäätöksissä tehtäväkohtaisesti arvonmääritys- ja seulontapolitiikassa esitettyihin kriteereihin pohjautuen. Hävittämisluetteloiden ja tuhoamista koskevien tietojen osalta noudatetaan annettuja seulontapäätöksiä.
Mikäli kyseessä on toimijan tietojärjestelmässä ylläpitämän rekisterin asiakirjatiedot, liitä esitykseen tiedot rekisterin tietosisältöjä ja tietorakenteita kuvaavista dokumentaatioista. Tämä oheisdokumentaatio voi muodostua useista erilaisista aineistoista: tietoaineistossa käytettyjen koodistojen ja luokitusten kuvaukset, muuttujakuvaukset ja erilaiset tietomallit ja tietokantakuvaukset (esimerkiksi ER-kaaviot). Oheisdokumentaation avulla toimija esittää tehtävien, niiden hoitamisessa käytettyjen tietojärjestelmien ja niihin muodostuneiden tietojen väliset suhteet.
Analogisten asiakirjatietojen taannehtiva arvonmääritys
Analogisten asiakirjatietojen arvonmääritys kohdistuu pääosin jo kertyneisiin asiakirjatietoihin, joille ei ole annettu seulontapäätöstä. Tällöin kyseessä on taannehtiva seulonta. Arvonmääritys tehdään pääosin asiakirjatyyppikohtaisesti tehtävittäin.
Analogisten asiakirjatietojen osalta aiemmin tehtyyn arvonmääritykseen ei pääsääntöisesti tehdä muutoksia.
Muistilista
- Tee arvonmääritys Kansallisarkiston arvonmääritys- ja seulontapolitiikan tavoitteita, menetelmiä ja erityisesti kriteereitä noudattaen.
- Arvonmäärityksen kohteena ovat tehtävät ja niiden asiakirjatiedot.
- Arvonmääritysratkaisut on perusteltava.
- Henkilötietoja voidaan ja pitää myös arkistoida.
Huom. Mikäli toimija ei tee seulontaesitystä, sillä itselle jää velvoite säilyttää laissa pysyvään säilytykseen määrättyjä tietoja alkuperäisessä käyttötarkoituksessa pysyvästi. Toimija ei voi siirtää näitä rekisterin tietoja Kansallisarkistoon arkistoitaviksi, koska niiltä puuttuu Kansallisarkiston seulontapäätös. Sen sijaan, jos laissa tiedot on määrätty arkistoitaviksi, ne voidaan siirtää Kansallisarkistoon ilman Kansallisarkiston seulontapäätöstä.
Esimerkkejä arvonmääritystä koskevista seulontaesityksistä
- Toimijan tehtävien asiakirjatietojen arvonmääritys on tehty edellisen kerran 2000-luvun alussa, jolloin arkistolaitos määräsi arkistonmuodostussuunnitelman perusteella asiakirjatietojen (asiakirjojen) pysyvästä säilyttämisestä.
- Päätöksestä rajattiin pois kaikki substanssitehtävien hoitamisessa käytettävät, erillisten tietojärjestelmien asiakirjatiedot. Lisäksi päätöksen antamisen jälkeen toimijan tehtävät ovat muuttuneet muuan muassa lainsäädäntömuutosten seurauksena.
- Organisoi ja toteuta seulontaesityksen laatiminen organisaatiossasi.
- Arvioi tehtävien tuloksena muodostuvien asiakirjatietojen arkistollista arvoa arvonmääritys- ja seulontapolitiikan menetelmien ja kriteerien mukaisesti.
- Älä pelkästään kopioi jo vanhentuneiden seulontapäätösten arvonmääritysratkaisuja valmisteltavaan esitykseen.
- Merkitse organisaatiosi arvio asiakirjatietojen arkistollisesta arvosta tehtävittäin tiedonohjaussuunnitelmaan tms. tiedonhallintamalliin sisältyvään kuvaukseen. Perustele lisäksi esityksesi arvonmäärityksen kriteereillä ja esitä perustelut seulontaesityslomakkeessa.
- Tee seulontaesitys ohjeiden mukaisesti.
- Toimija on päättänyt poistaa käytöstä vanhentuneen tietojärjestelmän, jota käytetään erään rekisterin ylläpitojärjestelmänä. Toimija on hoitanut rekisterillä sen vastuulla olevaa tehtävää.
- Kansallisarkisto tai sen edeltäjät eivät ole koskaan määränneet rekisterin asiakirjatietojen arkistoinnista. Rekisterin tietoja ei saa hävittää ennen kuin sen tietojen arvonmääritys on tehty. Toimijan on tehtävä seulontaesitys Kansallisarkistolle rekisterin tietojen arkistoinnista tai tuhoamisesta (määräaikainen säilytys).
- Organisoi ja toteuta seulontaesityksen laatiminen organisaatiossasi.
- Arvioi tietojen arkistollista arvoa arvonmääritys- ja seulontapolitiikan menetelmien ja kriteerien mukaisesti. Arvioi sekä tehtävää että rekisterin tietoja.
- Koska kyseessä on rekisterin tiedot, ota arvioinnissa huomioon ensisijaisesti tehtävä ja rekisteritietojen kokonaisuus, mutta huomioi tarvittaessa myös yksittäisten tietojen arvo. Myös yksittäisiä tietoja voit esittää ainoastaan arkistotaviksi.
- Perustele seulontaesityksessä tietojen arkistointi tai tuhoaminen arvonmääritys- ja seulontapolitiikan kriteereillä ja esitä perustelut seulontaesityslomakkeessa. Esimerkiksi tehtävän merkittävyys ja/tai tietosisällön arvo eri käyttötarkoituksissa.
- Tee seulontaesitys ohjeiden mukaisesti. Liitä tarvittava oheisdokumentaatio seulontaesityksen liitteeksi.
- Yksityisille toimijoille annetaan hoidettavaksi lakisääteisiä tehtäviä, joita aikaisemmin ovat hoitaneet viranomaiset. Julkisen vallan käyttö on edelleen jätetty viranomaisille, mutta palvelujen järjestäminen (palvelutehtävät) on yksityistetty.
- Mikäli viranomaisille annettu seulontapäätös on ajantasainen, tällöin yksityinen toimija voi noudattaa sitä, eikä seulontaesitystä tarvitse tehdä. Mikäli seulontapäätöstä pitää ajantasaistaa, tällöin seulontaesitys on tehtävä lakisääteisten palvelutehtävien osalta.
- Tee seulontaesitys lakisääteisten, julkisten tehtävien asiakirjatiedoista. Koska näitä tehtäviä hoitavat monet yksityiset toimijat, seulontaesitys olisi hyvä laatia yhteistyönä, mutta sen voi tehdä myös yksi toimija. Valmistelun aikana muilta pyydetään tarvittaessa lausunnot/kommentit.
- Tee seulontaesitys ohjeiden mukaisesti.
- Kunnalle tulee uusia tehtäviä, joiden asiakirjatiedoilta puuttuu seulontapäätös tai Kunnallinen seulontapäätös ei ole ajantasainen. Koska Suomen Kuntaliitto ei enää tee seulontaesityksiä kuntien puolesta, Tiedonhallintalautakunnan säilytysaikajaostotyön tuloksena mahdollistuu seulontaesitys Kansallisarkistolle, ja seulontapäätös annetaan määräyksenä, joka koskee kaikkia kuntia.
- Tee esitys Tiedonhallintalautakunnan säilytysaikajaostolle työn käynnistämiseksi. Toisena vaihtoehtona on, että kunta tekee yksin tai yhdessä muiden kuntien kanssa seulontaesityksen Kansallisarkistolle.
- Toimija käyttää tehtävän hoitamiseen rekisteriä, jonka tietosisältö on laissa määritelty ja ko. rekisterilaissa on määräykset rekisterin tietojen pysyvästä ja määräaikaisesta säilyttämisestä (vuosina). Rekisterin tietoja ei ole arvonmääritetty eli niiltä puuttuu Kansallisarkiston seulontapäätös.
- Toimijan arvio on, että sen ei tarvitse tehdä seulontaesitystä Kansallisarkistolle, vaan tietojen arkistoinnissa voidaan noudattaa rekisterilain määräyksiä asiakirjojen ja tietoaineistojen pysyvästä ja määräaikaisesta säilyttämisestä.
- Arvio on kuitenkin epätarkka, mikäli tarkoitus on siirtää arkistoitavat asiakirjatiedot Kansallisarkistoon. Rekisterilaissa tiedot, henkilötiedot, on määrätty pysyvään tai määräaikaiseen säilytykseen niiden alkuperäisessä käyttötarkoituksessa, ei niiden arkistointikäyttötarkoituksessa. Kansallisarkistolla on arkistolain velvoite ja oikeus määrätä arkistoitavista asiakirjoista, mikäli rekisterilaissa asiakirjoja ei ole erikseen määrätty arkistoitavaksi. Rekisterilaissa on todennäköisesti erillinen mainita tietojen arkistoinnista, esimerkiksi Arkistotoimen tehtävistä ja arkistoon siirrettävistä asiakirjoista säädetään erikseen. Tämä on viittaus arkistolakiin ja Kansallisarkiston oikeuteen määrätä arkistoitavista asiakirjoista arkistolain 8 §:n nojalla.
- Toimijan on siis tehtävä seulontaesitys Kansallisarkistolle rekisterin tietojen arvonmääritystä varten. Arvonmääritys koskee kaikkia rekisterin tietoja, ei pelkästään laissa määriteltyjä henkilötietoja. Toimija voi ottaa lainsäätäjän arviot tietojen pysyvästä tai määräaikaisesta säilyttämisestä seulontaesityksessään huomioon, mutta niistä voidaan myös poiketa tietojen arkistointiarvon määrittelyssä.
- Tee seulontaesitys ohjeiden mukaisesti.
- Mikäli toimija ei tee seulontaesitystä, sillä itselle jää velvoite säilyttää laissa pysyvään säilytykseen määrättyjä tietoja alkuperäisessä käyttötarkoituksessa pysyvästi. Toimija ei voi siirtää näitä rekisterin tietoja Kansallisarkistoon arkistoitaviksi, koska niiltä puuttuu Kansallisarkiston seulontapäätös. Sen sijaan, jos laissa tiedot on määrätty arkistoitaviksi, ne voidaan siirtää Kansallisarkistoon ilman Kansallisarkiston seulontapäätöstä.