Sosiaalihuollon asiakirjojen säilytysaikojen määrittely
Vastuu säilytysaikojen määrittelystä on tiedonhallintayksiköllä, jos säilytysaikaa ei ole määritelty lainsäädännössä. Sosiaalihuollon asiakasasiakirjojen säilytysajoista säädetään laissa sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä, joka tulee voimaan 1.1.2024.
- 1.1.2024 voimaan tulevia säilytysaikoja sovelletaan takautuvasti asiakasasiakirjoihin niin pitkälle kuin asiakirjoja on muodostunut.
- Muiden kuin asiakasasiakirjojen säilytysaikojen määrittelyyn on olemassa suosituksia.
- Vastuu säilytysajan määrittämisestä voi olla tiedonhallintayksiköllä.
- Säilytysaikojen määrittämisessä on hyvä pohtia asiakirjojen alkuperäistä käyttötarvetta ja aineistoihin kohdistuvan tietopalvelun määrää.
- Tutustu: suositukseen tietoaineistojen säilytysajasta ja toimenpiteistä säilytysajan päätyttyä (Valtiovarainministeriö 2023)
Sosiaalihuollon asiakasasiakirjojen säilytysajat
Sosiaalihuollon asiakasasiakirjojen säilytysajoista säädetään laissa sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023, voimassa 1.1.2024 alkaen). Edellä mainitussa laissa säädetään, että siinä määriteltyjä säilytysaikoja sovelletaan myös ennen lain voimaantuloa laadittuihin asiakirjoihin. Lisäksi sovelletaan, mitä Valtionarkisto, arkistolaitos ja Kansallisarkisto ovat erikseen määränneet asiakirjojen arkistoinnista.
Taulukko: Sosiaalihuollon asiakasasiakirjojen säilytysajat 1.1.2024 alkaen ja takautuvasti, niin pitkältä ajalta kun tietoja on muodostunut.
Asiakasasiakirjat tai palvelutehtävä, jossa asiakasasiakirjat laaditaan | Säilytysaika |
---|---|
Asiakkuusasiakirja ja asiakkaan perustiedot | 2 vuotta asiakkaan kuolemasta |
Lapsiperheiden palvelutehtävä | 30 vuotta asian sulkemisesta |
Työikäisten palvelutehtävä | 10 vuotta asian sulkemisesta |
Iäkkäiden palvelutehtävä | 10 vuotta asian sulkemisesta |
Päihdehuollon palvelutehtävä | 10 vuotta asian sulkemisesta |
Vammaispalvelujen palvelutehtävä | 10 vuotta viimeisen asian sulkemisesta, kun vammaispalvelujen tarve on päättynyt |
Lastensuojelun palvelutehtävä | 2 vuotta asiakkaan kuolemasta |
Perheoikeudellisten palvelujen palvelutehtävä | Lasta koskevissa asioissa 120 vuotta lapsen syntymästä, muissa asioissa 10 vuotta asian sulkemisesta |
Tositteet | 3 vuotta |
Asiakasmaksupäätökset ja tuloselvitysasiakirjat | 12 vuotta päätöksen voimassaolon päättymisestä |
Asiakaskohtainen palveluun liittyvä yhteydenpito tai kirjeenvaihto | 3 vuotta viestin tai vastaavan päiväyksestä |
Kopiot muita tahoja varten laadituista lausunnoista ja -todistuksista | 5 vuotta todistuksen tai lausunnon laatimisesta |
Sosiaalipalveluissa kuvattavat video- ja äänitallenteet | Saa hävittää, kun käyttötarve on päättynyt ja tarvittavat kirjaukset on tehty asiakasasiakirjoihin |
Luovutustenhallinnan asiakirjat | |
Luovutusluvat, suostumukset, kieltoasiakirjat | Uusin versio 12 vuotta kuolemasta, edeltävät 12 vuotta uuden version laatimisen jälkeen |
Sosiaalihuollon muiden asiakirjojen säilytysajat
Sosiaalihuollon arkistoihin sisältyy pääsääntöisesti muitakin asiakirjoja kuin sosiaalihuollon asiakasasiakirjoja. Muiden kuin asiakasasiakirjojen säilytysaikojen määrittelyyn voi käyttää apuna ainakin seuraavia olemassa olevia säilytysaikasuosituksia:
Kuntaliitto on julkaissut kunnallisten asiakirjojen säilytysaikaoppaita 2000-luvun alusta lähtien. Oppaita ei enää päivitetä, mutta niiden tietosisältöä voi käyttää apuna asiakirjojen säilytysaikoja määriteltäessä. Sosiaalihuollon arkistoihin sisältyvien asiakirjojen säilytysaikasuosituksia voi löytyä ainakin seuraavista oppaista:
Tiedonhallintalautakunta on julkaisut suosituksen, jossa konkretisoidaan tiedonhallintalain 21 §:ssä lueteltuja säilytystarpeita niille tietoaineistoille, joiden säilytysaikaa ei ole säädetty laissa. Suositus tietoaineistojen säilytysajasta ja toimenpiteistä säilytysajan päätyttyä sisältää suositeltavia käytäntöjä, eikä ole velvoittava. Se sisältää myös säilytysaikasuosituksia henkilöstöhallinnon ja hankintatoimen asiakirjoille. Suositusta täydennetään muiden toimintaprosessien säilytysaikojen osalta myöhemmin.
Edellä mainittuja säilytysaikasuosituksia sovellettaessa on huomioitava, että ne ovat nimensä mukaisesti suosituksia ja lopullinen vastuu säilytysaikojen määrittelystä on tiedonhallintayksiköllä. Säilytysaika voi tarvittaessa olla tiedonhallintayksikön omalla päätöksellä pidempi, kuin mitä on suositeltu.
Tiedonhallintayksikön vastuu säilytysaikojen määrittelystä
Tiedonhallintayksikkö on vastuussa tietoaineistojen säilytysajan määrittämisestä, jos säilytysaikaa ei ole määritelty lainsäädännössä. Määrittämällä säilytysajan päättyminen, määritetään samalla myös arkistoitaviksi määrättyjen tietoaineistojen arkistointivaiheen alkaminen.
Säilytysaikoja määriteltäessä on huomioitava aineiston alkuperäisen käyttötarkoituksen tarpeellisuus viranomaistoiminnassa, luonnollisen henkilön tai oikeushenkilön oikeusturvan toteutuminen, sopimusten tai muiden yksityisoikeudellisten oikeustoimien oikeusvaikutus, vahingonkorvaukselliset vanhentumisajat sekä rikosoikeudelliset vanhentumisajat.
Tiedonhallintalaki 906/2019, 21 §: Tietoaineistojen säilytystarpeen määrittäminen
Jos tietoaineistojen tai asiakirjojen säilytysajasta ei ole säädetty laissa, säilytysaikoja määritettäessä on otettava huomioon:
- tietoaineiston alkuperäisen käyttötarkoituksen mukainen tarpeellisuus viranomaisen toiminnassa;
- luonnollisen henkilön tai oikeushenkilön etujen, oikeuksien, velvollisuuksien ja oikeusturvan toteuttaminen ja todentaminen;
- sopimuksen tai muun yksityisoikeudellisen oikeustoimen oikeusvaikutus;
- vahingonkorvausoikeudelliset vanhentumisajat; ja
- rikosoikeudelliset vanhentumisajat.
Säilytysajan päättymisen jälkeen tietoaineistot on arkistoitava tai tuhottava viipymättä tietoturvallisella tavalla.
Lisätietoja: Suositus tietoaineistojen säilytysajasta ja toimenpiteistä säilytysajan päätyttyä