Arkistokaavat ja arkistoluettelot
Arkistokaava ja arkistoluettelo ovat keskeisiä analogisen arkiston järjestelmällisen ylläpidon työvälineitä. Arkistoluetteloon kuvataan arkistoitavat asiakirjat, arkiston järjestys ja tietosisältö. Arkistoluettelo tehdään arkistokaavan perusteella ja toimii aineistohakemistona.
Arkistokaava
- Arkistokaava kertoo arkiston rakenteen.
- Arkistokaavan avulla luokitellaan arkistoitavat analogiset asiakirjat ja kuvataan asiakirjasarjojen keskinäinen järjestys. Kaavoja on kahdenlaisia.
Arkistoluettelo
- Arkistoluettelo on arkistokaavaan perustuva aineistoluettelo.
- Luetteloon tuodaan tieto arkistoitavista ja pitkään säilytettävistä asiakirjoista.
- Luettelo tarvitaan osoittamaan, mitä aineistoa arkistoon kuuluu ja mikä on sen järjestys.
- Arkistoluettelo palvelee sekä aineiston fyysistä hallintaa että tietopalvelua. Luettelon tarkoitus on arkiston järjestyksen ja tietosisällön osoittaminen niin, että asiakirjat löytyvät ja asiakirjojen tietosisältö käy selkeästi ilmi.
Arkistokaava osoittaa arkiston rakenteen
Perinteinen arkistokaava on ABC-kaava, joka antaa asiakirjasarjoille kirjaintunnukset. Tunnuksien avulla määritellään arkistoon kuuluvien sarjojen keskinäinen järjestys ja suhteet. Suomessa arkistokaava otettiin käyttöön 1940-luvulla. Kaava perustuu ennen muuta asiakirjojen syntytapaan ja muotoon, joissain tapauksissa myös asiakirjojen tietosisältöön. Arkistokaava osoittaa arkiston rakenteen, mutta se ei kuitenkaan määrittele sarjojen sisäistä järjestystä (asiakirjojen keskinäistä järjestystä sarjassa). Lisäksi arkistokaava toimii sisällysluettelona arkistoluettelon tiedoille.
Arkistokaavoja on kahdenlaisia
Arkistokaavoja on kahdenlaisia. Arkistokaava on joko asiakirjojen muotoon perustuva ABC-kaava tai tehtäväryhmittelyn mukainen. Tehtäväryhmittelyn mukainen arkistokaava on organisaatiokohtainen ja perustuu numeroluokitukseen.
ABC-kaava sisältää sekä muotoon (esimerkiksi luettelot tai toisteet) että asiakirjojen sisältöön perustuvia sarjoja. Epäjärjestykseen joutuneiden asiakirjojen luetteloinnissa käytetään ABC-kaavaa.
ABC-kaavassa on kiinteät pääsarjat, joiden alla on sarjoja ja alasarjoja. Pääsarjojen nimekkeet ovat aina samat, mutta sarjojen ja alasarjojen nimekkeet ovat vapaammin muotoiltavissa. Jos jotain pääsarjaa ei ole, tunnus jätetään käyttämättä.
Pääsarjoja, sarjoja ja alasarjoja otetaan käyttöön tarvittava määrä.
ABC-KAAVAN KIINTEÄT PÄÄSARJAT:
- A. DIAARIT
- B. LUETTELOT
- C. PÖYTÄKIRJAT
- D. TOISTEET
- E. SAAPUNEET ASIAKIRJAT
- F. KIRJEISTÖ
- G. TILIASIAKIRJAT
- H. SISÄLLÖN MUKAAN JÄRJESTETYT ASIAKIRJAT
- I. KARTAT JA PIIRUSTUKSET
- K. TILASTOASIAKIRJAT
- L. ELEKTRONISET ASIAKIRJAT
- M. MUISTIOT JA SUUNNITELMAT
- S. ELOKUVAT JA ÄÄNITTEET
- T. MIKROFILMIT
- U(J). MUUT ASIAKIRJAT
Esimerkki: Pohjanmaan Perheneuvolan ja päihdetyön kuntayhtymän arkisto
- B LUETTELOT (Pääsarja)
- Ba Henkilökunnan nimikirjat (Sarja)
- Bb Virka- ja henkilöstöluettelot (Sarja)
- Bc Arkistoluettelot (Sarja)
- C PÖYTÄKIRJAT (Pääsarja)
- Ca Yhtymäkokousten pöytäkirjat liitteineen (Sarja)
- Cb Yhtymähallituksen pöytäkirjat liitteineen (Sarja)
- Cc A-klinikan johtokunnan pöytäkirjat (Sarja)
- Cd Yhteistoiminnan pöytäkirjat (Sarja)
- Ce Toimikuntien pöytäkirjat (Sarja)
Perinteisessä arkistokaavassa tietyn tehtäväalueen asiakirjasarjat hajaantuvat eri puolille kaavaa ja myös fyysisesti eri puolille arkistoa, esimerkiksi niin, että hakemus arkistoidaan saapuneisiin kirjattuihin asiakirjoihin ja päätös päätöstaltioihin.
Tehtäväryhmittelyn mukaisen arkistokaavan pohjana on arkistonmuodostussuunnitelman tai tiedonohjaussuunnitelman tehtäväluokitus. Tehtäväryhmittelyn mukaista arkistokaavaa käytetään uudemmassa aineistossa, joka on muodostunut siltä ajalta, kun AMS tai TOS on ollut olemassa, käytännössä 1990-luvulta lähtien. Tämä arkistokaava on aina arkistokohtainen ja se perustuu viranomaisen toimintaan ja tehtäviin. Sarjat eivät ole kiinteät, vaan vaihtelevat arkistonmuodostajasta toiseen. Sarjojen keskinäinen järjestys perustuu numeroluokitukseen.
Samaan tehtävään/ryhmään liittyvistä arkistoitavista asiakirjoista muodostetaan oma kokonaisuus.
Esimerkki TE-keskuksen tehtäväpohjaisesta arkistokaavasta
- 0 YLEISHALLINTO JA OIKEUDELLISET ASIAT (Pääsarja)
- 00 Yleishallinto (Sarja)
- 000 Keskuksen/osastojen laatimat ohjeet (Alasarja)
- 000.1 Keskuksen ja osastojen laatimat ohjeet (Alasarja)
- 002 Diaarit (Sarja)
- 002.1 Hallintodiaarit (Alasarja)
- 002.2 Työvoimaosaston diaarit (Alasarja)
- 002.3 Maaseutuosaston diaarit (Alasarja)
- 000 Keskuksen/osastojen laatimat ohjeet (Alasarja)
- 00 Yleishallinto (Sarja)
- 1 HENKILÖSTÖHALLINTO (Pääsarja)
- 10 Säädökset ja ohjeet (Sarja)
- 100 Keskuksen/osastojen laatimat ohjeet (Alasarja)
- 11 Virkajärjestelyt (Sarja)
- 12 Virat, toimet ja palvelussuhdeasiat (Sarja)
- 120 Viran ja toimen haku, palvelussuhteen alkaminen (Alasarja)
- 120.1 Viran ja toimen täyttäminen (Alasarja)
- 120.2 Nimikirjat (Alasarja)
- 120 Viran ja toimen haku, palvelussuhteen alkaminen (Alasarja)
- 10 Säädökset ja ohjeet (Sarja)
Tehtäväpohjaisessa kaavassa sarjat kootaan yhteen sekä käsitteellisesti että mahdollisuuksien mukaan myös fyysisesti. Esimerkiksi viran ja toimen täyttämiseen liittyvät kaikki asiakirjat arkistoidaan yhteen ja ne muodostavat asiakirja-aktin.
Huom ! Arkistokaavan tai muun suunnitelman puuttuessa asiakirjat järjestetään sen mukaan, mitä järjestysperiaatetta valtaosassa aineistoa on noudatettu tai mikä on asiakirjojen käytettävyyden näkökulmasta järkevää. Jos suunnitelmaa ei ole, tulee tarkastella ensin aineistoa sekä sen sisältöä ja pyrkiä löytämään aineiston olemassa oleva rakenne. Tarpeen vaatiessa joudutaan luomaan kokonaisuudelle rakenne.
Maalaiskuntien liitto (myöhemmin Suomen Kunnallisliitto ja myöhemmin liittynyt Suomen kuntaliittoon) ja Valtionarkisto ovat julkaisseet kunnallisen arkistoinnin ohjeita, joihin on 1970-luvulle saakka sisältynyt myös arkistokaavamalleja. Kuntien vanhimmat arkistot ovat usein järjestetty näiden kaavojen avulla ja niiden jäljet saattavat näkyä edelleen nykyisessä analogisessa arkistonmuodostuksessa.
Martti Itkosen teokseen Kunnallisten viranomaisten arkistonhoito on koottu myös näitä arkistokaavamalleja. Teos sisältää lisäksi sosiaalilautakunnalle oman mallin. Arkistokaavamalleja ei enää 1970-luvun jälkeen ole päivitetty. Valtionarkiston vuoden 1979 ohjeissa todetaan, että arkistokaavamalleja ei enää päivitetä, koska eri kunnissa organisaation erilaisuuden vuoksi ei voi soveltaa samoja kaavoja.
Kuvat: Sosiaalilautakunnan arkiston järjestelykaava (Martti Itkonen 1975: Kunnallisten viranomaisten arkistonhoito s. 239–243). (Kansallisarkisto 2023).
Arkistoluettelo
Analogisten asiakirjojen luetteloa kutsutaan arkistoluetteloksi. Arkistoluetteloiden avulla aineistoista vastuussa oleva taho tietää, mitä asiakirjoja sillä on. Luettelointi on hyvä tehdä käytössä olevan arkistokaavan pohjalta. Varsinainen arkistoluettelo voidaan laatia järjestämistyön yhteydessä muodostuneen inventointiluettelon pohjalta ja tarvittaessa vielä kuvailla arkisto.
Arkistoluettelo laaditaan yleensä pitkään (yli 10 vuotta) säilytettävistä ja arkistoitavista (ArkL 831/1994) asiakirjoista. Luettelointi voidaan myös rajata koskemaan pelkästään arkistoitavia asiakirjoja. Luettelo laaditaan arkistoyksikön tarkkuudella, mikäli kysymys ei ole yhtenäisistä massa-aineistoista tai, kuten asiakasasiakirjoissa, sisältäpäin kasvavista sarjoista.
Arkistoluetteloon merkitään seuraavat tiedot tietoaineistoista:
- sarjan nimi (selkeä, monikkomuotoon)
- arkistoyksiköt (mikäli tarvetta)
- säilytysyksiköt
- laatu (sidos, kotelo tms.)
- aikarajaus
- arkistotunnus (signum)
- sijoituspaikkatiedot (jos muu kuin päätearkisto)
- asiakirjojen mahdollinen alkaminen/jatkuminen muissa sarjoissa
- mahdollinen salassapito
- lisätietoja tarpeen mukaan
Salassa pidettävät asiakirjat, salassapidon kesto ja peruste merkitään luetteloon vähintään säilytysyksikön, tarvittaessa arkistoyksikön tarkkuudella.
- Mihin lakiin salassapito perustuu?
- Milloin salassapitoaika päättyy?
- Salassapitomerkinnät on tehtävä tarpeen mukaan sekä arkistoyksikköön, säilytysyksikköön että arkistoluetteloon
Kun kyseessä on ns. sisältäpäin kasvavat sarjat, kuten asiakasakteihin kertyvät asiakasasiakirjat, ei niitä luetteloida arkistoyksiköittäin. Tällaisten aineistojen osalta riittää maininta arkistoluettelossa arkistointijärjestyksestä. Kun asiakasasiakirjoista on seulottu pois määräajan säilytettävät asiakirjat ja jäljellä ovat vain arkistoitavat ja mahdollisesti pitkään säilytettävät asiakirjat, merkitään nämä arkistoluetteloon.
Kuvailu
Arkistolaitoksen kuvailusäännöissä olevan määritelmän mukaan kuvailu tarkoittaa tietoja, jotka identifioivat ja kuvaavat arkistonmuodostajan ja sen toiminnasta kertyneen aineiston. Tavoitteena on hakupolkuja lisäämällä parantaa arkistoaineiston käytettävyyttä ja palvella arkistoaineiston käyttäjiä ja tutkijoita.
Kuvailu antaa sekä arkistonmuodostajasta että sen tuottamasta aineistosta systemaattista tietoa, joka helpottaa asiakirjojen/tietojen hakua ja ymmärtämistä. Tietojen ymmärtämistä kuvailu palvelee siten, että se valaisee kontekstia, jossa tiedot ovat syntyneet. Kontekstitiedot liittyvät ennen muuta arkistonmuodostajaan ja sen tehtäviin.
Arkistoaineiston kuvailu koostuu neljästä tasosta: arkistonmuodostaja-, arkisto-, sarja- ja yksikkötasosta. Aineiston tuottanutta yhteisöä tai henkilöä koskevat tiedot esitetään arkistonmuodostajatasolla, asiakirjoja koskevat tiedot hierarkkisesti arkisto-, sarja- ja yksikkötasolla. Viides taso, ns. yleistaso, on myös mahdollinen. Se tulee kysymykseen silloin, kun halutaan esittää kuvailutietoa, joka koskee yhteisesti useita arkistonmuodostajia tai arkistoja/sarjoja/yksiköitä.
Arkistolaitoksen kuvailu- ja luettelointisäännöissä esitetään malli, jossa kuvailu ja arkistoluettelo on yhdistetty yhdeksi arkistohakemistoksi.
Esimerkki arkistoluetteloista (pdf). Luettelossa näkyy vain osa kokonaisuudesta. (Salon kaupunki).
Kuva: Nimiöityjä säilytysyksiköitä. Tietoaineistoille määritettyjä tunnistetietoja tarvitaan arkistoluetteloiden lisäksi. Lue lisää koteloiden tunnistetiedoista.